7 mars 2011

Satsar på probiotikabolagen

Vilket härligt vårvinterväder det varit i helgen. Igår tog min man och jag en lång skidtur, finfina spår med bra glid, och så skönt med en kaffepaus i en solig glänta.

En lång paus behövdes, jag måste erkänna att en dryga milen lång skidtur tar på krafterna, men tänk så nöjd man känner sig efteråt. Jag tänker på alla som åker Vasaloppet, vilken bedrift!

Ett par av mina kryddor har rapporterat med blandat resultat, Dibs Payment och Ellen.

Dibs fjärde kvartalet belastades med en del engångskostnader och resultatet blev inte riktigt lika bra som vi blivit bortskämda med.

Men tillväxten ser fortfarande bra ut, även om den kan komma att mattas något framöver. Bolaget har en stark kassa. Riskfylld aktie men även full av möjligheter, e-handeln lär fortsätta växa. Jag tror på bolaget och behåller mina aktier.

Bioteknikbolaget Ellen som verkar inom probiotikaområdet fortsätter att utvecklas planenligt. Under året har flera nya avtal tecknats världen över bland annat i Ryssland, Ukraina, Australien, Nya Zeeland och Tjeckien. I Frankrike och Tyskland har man dubblerat försäljningen.

Ellen visar också upp ett förbättrat resultat för 2010 och hoppas nu på att kunna nå ett positivt rörelseresultat inom en nära framtid.

Jag tycker Ellen är ett spännande bolag med stor potential. Det man kan konstatera är att det tar tid innan försäljningen tar fart ordentligt. Jag har gott om tålamod och behåller mina aktier i Ellen.

På tal om probiotika; styrelsen i Probi har beslutat om återköp av egna aktier, högst 150 000 aktier, idag inleds återköpen. Detta innebär att värdet höjs på Probiaktien. Imorgon ska jag återkomma till Probi.

Inga kommentarer: