24 mars 2011

Ökar i Alfa Laval

Häromdagen var det Alliance Oil som föll på börsen, nu är det dags för nästa oljebolag, Enquest, att tappa. Det är England som förslår en skattehöjning för olje- och gasproducerande bolag i brittiska Nordsjön, något som slår mot Enquest som får se sin lönsamhet minska. Skatten höjs från 20 till 32 procent.

Nu tror jag ändå att oljebolagen kan gå starkt framöver och som långsiktig aktieägare behåller jag oljebolagen, jag tror att aktiekurserna kommer att återhämta sig på sikt.

Jag sålde Note häromdagen, för pengarna ökar jag på mitt innehav i Alfa Laval. Bolaget ligger sent i konjunkturcykeln och har inte riktigt hängt med i uppgången för verkstad. Men nu har Alfa Laval sett en ökad orderingång och omsättning.

Jag gillar att bolaget har flera ben att stå på, dessutom är kassan stark. Ett kvalitetsbolag som jag ökar i lite då och då.

Nu ska jag logga in på min deklaration, jag vill gärna ha den överstökad så snabbt som möjligt, lika bra att sätta igång.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Finansmamman!
Tack för goda och intressanta finanstankar.
-Läste att du investerat i Ironroad nu. Hittills ca 5'' intäkter i licenser är imponerande start på 2011. Vore intressant om någon analyserade deras "värde" i USA. Om Mellanösternländerna är värda 5'' + tick vad kanUSA satsningen värderas till?

Soliga Hälsningar!

finansmamman sa...

Hej,
Visst har det varit en fin start, men man kanske inte ska dra för stora växlar över USA marknaden ännu, kan var svårjobbad.

mojo sa...

hej.. mojo här....
undrar bara lite var och vad du kollar på skärmen om dagen...läste att du sett och läst pressmeddelande etz
Själv kollar jag dagligen PA`s sida,Placera.nu och din blogg förstås
:-)....blev det ngr våfflor idag då ?

finansmamman sa...

Hej mojo,
Jodå, det blev våfflor.
Kollar de vanligaste affärssajterna och pressmeddelanden på morgonen,sen följer jag börsöppningen, gör lite bokföring, läser någon analys, gör kanske någon affär osv.