21 mars 2011

Intressant besök i Nasdaq OMX lokaler

Oron i världen fortsätter och hur börsen kommer att gå denna vecka är svårt att sia om, men jag räknar med stora svängningar. Mycket hänger förstås på hur Lybienkrisen utvecklas och om japanerna lyckas få kärnkraftsverken under kontroll.

I förra veckan var jag på informationsmöte med Avanza Bank för att lära mig om optioner och warranter. Mötet hölls hos Nasdaq OMX, intressant att få tillfälle att besöka deras lokaler. Här fick vi en första inblick i vad det innebär att handla med optioner, en grundkurs kan man väl säga.

Vi fick också en ny produkt presenterad för oss, en binär option som döpts till ÖverUnder. Med den kan man spekulera om aktien ska gå över eller under ett visst pris.

I dagsläget kan man handla med aktierna Ericsson, H&M, Telia Sonera, Nokia och aktieindex OMXS30.

Enkelt fungerar det så att man köper en Över om man tror att aktiekursen kommer att sluta över en viss kursnivå en förutbestämd dag, en Under köps då man tror att kursen slutar under en viss kursnivå.

Om man nu får rätt blir värdet en krona per Över eller Under, har jag fel förlorar jag det investerade beloppet men aldrig mer. Kanske något jag provar i framtiden.

Nåväl, träffen var givande med bra föreläsare som lotsade oss in i optionernas värld, men jag hade hoppats på att få lära mig lite mer om olika strategier men det kanske kommer vid nästa träff. Annars finns det ju böcker man kan fördjupa sig...

Andra nyheter att handla med är SEB:s börshandlade fonder (ETF:er) som heter SpotR. Man kan placera utan hävstång i SpotR OMXS30 som följer de 30 största och mest omsatta svenska aktierna på Stockholmsbörsen.

Söker man hävstång finns två ETF:er att välja på: SpotR Bull OMXS30 och SpotR Bear OMXS30.

Idag är det vårdagjämning, dags att väcka pelargonerna som övervintrat i garaget.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Binära(över/under) optioner pratade de redan om för 2 års sen på liknande träff. Har dock inte sett röken av dem än. Sa de nå datum?

finansmamman sa...

Vad jag förstod ska de gå att handla med nu, de ska heta BO och BU.

Unknown sa...

Kanske läge att köpa optioner i Swedish Match då, jag såg att de är ett uppköp på G i börssnack

finansmamman sa...

Kanske det.

Anonym sa...

Bli medlem på derivatinfo.com om du vill skriva/läsa om optioner :-) //diggyjii

finansmamman sa...

Tack för tipset!