5 september 2011

Fortsätter leta efter guldkorn

En ny intressant börsvecka, ingen vidare inledning, det mesta pekar nedåt nu på morgonen. Börserna i Asien har gått ner under natten och Europa följer efter, förnyad oro för en recession i USA.

Efter den senaste tidens börsturbulens söker nu många efter säkra placeringar, jag tänker då inte på aktier, där finns inga säkra papper, men naturligtvis finns det aktier som har mindre risk än andra.

Istället tänker jag på räntor, obligationer, råvaror, valutor, fastigheter eller ett vanligt bankkonto med bra ränta i väntan på bättre tider. Eller varför inte konst? Ja, hur ska vi placera våra pengar egentligen?

Det visar sig att aktier inte varit någon vidare placering de senaste tio åren och då tittar man på index. För att lyckas bättre med sina aktieinvesteringar måste man kanske ompröva sina investeringar under tioårsperioden, världen förändras.

Man måste helt enkelt vara intresserad och aktiv, försöka hitta guldkornen, då ger börsen bättre avkastning.

Men det är ju inte alltid så lätt att hitta guldkornen, men jag kommer att fortsätta att leta och investera i det jag tror på. Men då i kombination med råvaror, fastigheter och bankkonto. Kanske även i någon antik pjäs, jag gillar att fynda på auktioner.

9 kommentarer:

nisse sa...

Man ser alltid lite mörkare på tillvaron när börsen går ner.Det blir inte bättre av alla negativa artiklar.
Men hitills har det alltid vänt uppåt efter några månaders nergång,det gör det väl även denna gång.
Eftersom jag tror på en framtid för svensk industri har jag fortsatt att köpa stabila aktier med hög direktavkastning.På några år tror jag dom kommer att slå avkastningen på bankkonto.

finansmamman sa...

Håller med, trots den negativa spiralen måste man tro på framtiden.

mfdl80 sa...

Fastighetspriserna går neråt, där lär det finnas en del intressanta objekt.

Tyvärr lär vi få se denna utdragna baisse-period i ytterligare något år, men.. när det väl vänder, då vänder det både fort och i en rasande fart.

Men, precis som du säger. När man ridit färdigt vågen, bör man gå ur, för det kommer fler proppar på vägen de närmaste 10 åren..

Ingrid sa...

Om man kunde sia om den närmaste framtiden...

Anonym sa...

Jag satsar sedan ett par år tillbaka på utdelningsaktier.
Utländska, med utdelning 4-12 ggr/år.
Ca 50-50 balans mellan "säkra, tråkiga" bolag, och lite mer "offensiva bolag".
Min utdelning EFTER skatt (har KF) är 8,9%/år. och värdeminskningen är f.n. (t.o.m. i fredags) 4,3%.
Ett annat säkert sparande är statens Premieobligationer. Inklusive garantivinster ligger jag på en utdelning (skattefri) på 2,59%/år. Dessutom är det roligt med alla dragningarna. Och insatsen får man tillbaka!

Fattiglappen sa...

Mina björnar är väldigt kramgoa en dag som denna... =)

Brachyura sa...

Det kommer nog att gå ner ett tag till. Man ska inte ha mer pengar på börsen än man klarar att förlora.

Är man duktig på stockpicking är framtiden ljus.

Annars är det nog bättre att folk först amorterar sina lån och sen köper guld och silver och ligger kontant. Det är som vanligt upp till var och en hur de ska göra.
Vissa är mer spekulativt lagad än andra.

Anonym sa...

Oroväckande , se denna filmen.

http://www.youtube.com/watch?v=tj2s6vzErqY&feature=player_embedded

finansmamman sa...

Hej och tack för kommentarer!

Premieobligationer är en lite bortglömd sparform, kanske får de mer uppmärksamhet nu när många letar säkrare placeringar.

Jag satsar också på utdelningsaktier, kompenserar en del i börsfall och ger fin avkastning i goda tider.