23 juli 2013

Besviken på Cdon

Rapportsäsongen är i full gång, så här mitt i sommaren har jag inte hunnit detaljstudera någon rapport utan mest skummat.

En hel del annat står på programmet, som renoveringsarbete, målning av stugan men även annat trevligt som att dra upp några abborrar som sen hamnar i röken.

Sen gillar jag att läsa böcker på sommaren, det blir inte så mycket av den varan under vintern, då är det mest affärslektyr som gäller. Men för mig är det nödvändigt att koppla bort börsen några veckor på sommaren för att känna mig laddad för nya affärer till hösten, därför får rapporterna vänta.

Hur som helst har de rapporter som lämnats hittills varit ungefär som väntat, de som sticker ut av mina innehav är Hexpol, Haldex och Intrum Justitia som tagit ett stort kliv uppåt kursmässigt.

På den negativa sidan finns Cdon som tappar på elektroniksidan, här väntar rea. Cd och dvd:er säljer inte heller som förr, det kan jag förstå, jag kan bara gå till min egen familj, det var längesedan vi köpte något av den varan.

Det tar längre tid än jag väntat mig att vända bolaget, men jag behåller aktierna tills vidare. Positivt ändå att insiders handlar, senast styrelseordförande Lars-Johan Jarnheimer. Men som jag skrivit tidigare så räknar jag inte Cdon till mina kärninnehav utan mer som en krydda.

Kinnevik har också rapporterat, men det är förvånansvärt få kommentarer runt Cdon, det tycker jag är märkligt med tanke på de turer som varit och uppdagats i bolaget. Hur ser egentligen kontroll och uppföljning ut?

När det gäller Börs-SM där jag har Cdon i portföljen hamnar aktien i ett annat läge, hinner de vända innan tävlingen går mot sitt slut? Nja, just nu känns det tveksamt, kanske dags för ett byte.

5 kommentarer:

Magnus Sandvall sa...

Jag tror att deras idé går emot marknaden. Marknaden går mot en helt annan typ av distribution av film och musik. Om detta är sant kommer deras nuvarande inriktning mot att sälja DVD och CD inte att fungera i längden. Det kommer alltid finnas folk som vill köpa CD och DVD på samma sätt som det fortfarande finns folk som vill köpa vinyl. Det kommer även att finnas de som vill ha tag i musik eller film som inte finns tillgänglöig på Netflix, Woddler eller Spotify, men de är för få på CDON:s marknader för att rättfärdiga ett börsnoterat bolag. Det är min spontana tanke.

Smarta Apan sa...

Jag håller med Magnus samt vill lägga till data- och TV-spel till hans resonemang.

Det blir allt vanligare att man köper och laddar ned spel genom exempelvis Steam, PS-Store, etc.

Fri som Fan sa...

cdon vet jag lite om... skall nog börja läsa på lite om dem :)

Anonym sa...

Var är Finansmamman?

finansmamman sa...

Hej och tack för kommentarer.
Ja, CDON lämnar nog elektronikmarknaden för att satsa på mer lönsamma segment.