16 oktober 2013

Några av portföljbolagen rapporterar

Vi hade nog alla hoppats att en lösning på budgetkrisen i USA skulle varit i hamn vid det här laget, men allt hänger fortfarande i luften. Jag håller mig avvaktande så länge, det kan bli snabba förändringar även om det känns förvånansvärt lugnt just nu.

Rapportsäsongen är i full gång, idag rapporterar bland annat Avanza och Fabege, båda ökar vinsten.

Avanza ser ökad aktiehandel, efter en tid av stadig börsuppgång har intresset för aktiehandel blommat upp igen, aktiviteten har ökat rejält, något som givetvis gynnar bolaget. Både Avanza och Nordnet är upp idag.

Häromdagen skrev jag om högutdelande aktier. För den som inte känner till det kan jag berätta att det finns listor över bolag med bäst direktavkastning på Avanzas nya sajt under fliken "Aktier", gå vidare till "Börstorget". Listor finns för Large Cap, Mid Cap, Small Cap, First North och Aktietorget.

Det ser också ljust ut för fastighetsbolaget Fabege som ingår i min långsiktiga portfölj. Bolaget redovisar ett resultat efter skatt på 420 miljoner kronor för det tredje kvartalet, att jämföra med fjolårets siffra på 118 miljoner kronor.

Det som känns mest spännande med Fabege är projektutvecklingen i Arenastaden, där har bolaget en stark ställning och kontrollerar en allt större yta. Byggnationer i området beräknas pågå under flera års tid, både kommersiella fastigheter och lägenheter byggs, ja, en helt ny stadsdel kommer att växa fram.

Det ska bli spännande att följa utbyggnaden av Arenastaden, jag ser därför också placeringen som långsiktig.

På tal om Arenastaden har jag inte haft tillfälle att besöka Friends Arena ännu, men nu siktar jag in mig på playoff i fotbolls VM  någon gång i november. Jag ser framemot att få uppleva atmosfären.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Riktigt stabil vinstmarginal på 42% senaste kvartalet! Avanza måste väl ligga i absoluta toppen i Sverige med den procenten!

Tack för tipset om Avanzas börstorget förresten!

~Farbror Joakim
Spara smart med farbror Joakim

finansmamman sa...

Ja, det ser bra ut.