20 januari 2014

DGC One har potential

Äntligen premiär för skidåkning, solig och fin dag, men det gick lite trögt i spåren, konditionen behöver tränas upp innan det blir några längre turer. Att åka längdskidor tar mer än promenader, jag hoppas kunna ta en skidtur varje dag nu, det ska nog ge resultat ganska snabbt.

Jag har även varit på auktionsvisning i helgen, fastnade för några objekt som jag lagt bud på. Det fina är att det går att följa och lägga bud över nätet, men jag vill gärna se och syna sakerna på en visning innan jag budar. Får se nu om det blir några fynd jag gör eller om priset drar iväg för högt.

Kinnevik fortsätter sin resa utför idag, är det en tillfällig nedgång eller har flera fått kalla fötter när det gäller värderingen av e-handelbolagen.

Fortsätter resan utför kan det också ses som ett bra tillfälle att komma in i aktien på en rimligare nivå, förutsatt att man tror på Kinneviks e-handelssatsningar.

Just nu tittar jag på en nytt bolag till min portfölj, nätoperatören DGC One som utvecklar datakommunikation-, drift- och telefonilösningar i ett eget nät. Bolaget levererar även hårdvara och konsulttjänster.

Långa kundavtal ger stabila intäkter som till stor del är repetitiva, omsättning ökar och resultatet börjar ta fart, en rad nya avtal har skrivits under året, bland annat med Svenska Spel. Tillväxten är stark och potentialen stor, dessutom ger bolaget en hygglig utdelning.

Jag har dåligt med it-aktier i min portfölj, DGC One kan platsa, men jag är inte riktigt klar med min analysen ännu.

6 kommentarer:

kylig sa...

Innan du bestämmer dig för DGC One, titta på Bahnhof, lägre värderat men minst lika bra bolag. Skillnaden är i stort handelsplatsen Aktietorget.
Obelånat med 100 miljoner i kassa, och ett dotterbolag MDC som kanske delas ut till aktieägarna i en snar framtid.

Anonym sa...

kolla analys på http://stocktalks.se/index.php?i=analyser

finansmamman sa...

Tack för tipsen, de ska jag kolla upp!

Anonym sa...

Hej! Bra blogg. Kan man följa dina aktieköp på shareville ?

Signs sa...

har aldrig tittat på dem men ska ta mig en titt.

Jag tittar på några mindre IT bolag. Dels Formpipe software där det finns potential om man tittar på prognoser men jag har ändå svårt bestämma mig om det är ett vettigt köp. Stora förvärv för små bolag är ofta lite lotteri att få ihop.


Tittar också på ett riktigt litet bolag, Zeta Display. Inget för den som är rädd för dålig likviditet dock. Och har inte bestämt mig än. Så små bolag är alltid knepiga.

finansmamman sa...

Till Anonym,
Nej, jag har inte portföljen utlagd på Shareville.

Till Signs,
Har också tittat på Formpipe men inte kommit till skott, Zeta Display har jag inte tittat på, men ska göra det. Tack för tipsen.