17 januari 2014

Bytt Probi mot Sandvik

Vad är det med män och gruvor? Vid middagsbordet annonserade sonen helt plötsligt att han läst om Boliden och var beredd att köpa aktier i bolaget. Vi lite närmare utfrågning visade det sig att han kunde överraskande mycket om gruvnäring.

Sagt och gjort, en liten investering gjordes i Boliden förra veckan och sen har kursen tuffat på uppåt varje dag, gissa om sonen är nöjd. Med den framgången  hoppas jag förstås att intresset för aktier vaknar på allvar.

Tilläggas bör att våra barn har varsin liten aktieportfölj, vi har sparat åt barnen i aktier sen tidig ålder. Den portföljen innehåller mest stora stabila bolag och en del investmentbolag, inga gruvbolag.

Jag har sålt mina Probi, jag passade på när en eventuell budplikt från en större aktieägare drog upp kursen, men det blev ingen lysande affär för min del, mer plus minus noll.

Probi hat stått och stampat en längre tid och just nu finns det intressantare alternativ. Pengarna har jag satt i Sandvik istället och det ser ut att betala sig redan, åtminstone den här veckan.

Det här rådjuret låg och vilade på tomten i morse, är det kylan som tagit på krafterna?

Trevlig Helg!

4 kommentarer:

Fattigbonddräng sa...

Kylan brukar inte vara något problem för rådjuren. Snön kan vara ett gissel, svårt att hitta mat. Be någon bonde ploga upp lite på en vall, om det finns möjlighet.Hö och ensilage kan vara ett alternativ, men deras magar har lite problem med det ibland. Hmm Probi kanske har någon bakterie som kan hjälpa till?
Era barn har tur som får lite inblick i aktierierna i tidig ålder
Trevlig helg.

finansmamman sa...

Hej, tack för tipsen, har lagt ut äpplen till rådjuren.

Anonym sa...

Det är inte kylan, snarare vatten som blir ett problem för många djur. Att ge hö och ensilage är inget problem.
Tack för en intressant blogg.

finansmamman sa...

Hej, ja vatten är förstås problematiskt när det fryser.