30 januari 2014

Storsatsning på "blå energi"


Igår lyssnade jag till Vetenskapsradion Klotet som handlade om havets energi, hur ska vi kunna nyttja energin i vågor, tidvatten och strömmar?

Då 70 procent av jordens yta täcks av hav, menar experter att det finns en mycket stor potential i havsbaserad energi, lika mycket el som produceras globalt idag skulle kunna komma från havsenergi, inräknat även havsbaserade vindkraftverk. Det låter naturligtvis bra men vägen dit är lång, forskning kostar stora pengar.

Det intressanta är att nu vill EU-kommissionen storsatsa på den "blå energin", likt tidigare satsningar på sol- och vindkraft. Det finns ingen siffra ännu på hur stor satsning är tänkt att bli, ett första steg är att samla teknikföretag, finansiärer och regeringar i ett särskilt forum för att kunna gå vidare.

På Sveriges västkust bygger Seabased tillsammans med Fortum en vågkraftspark som fullt utbyggd beräknas bli världens största vågkraftanläggning. Läs tidigare inlägg om Seabased.

Lyssna gärna på programmet Klotet, mycket intressant. Än så länge finns det inte många bolag att investera i som satsar på havsenergi, men håll ögonen öppna, vi kommer antagligen att få se fler bolag i framtiden förknippade med "ny energi".

Än så länge får man nog gå via de stora energidrakarna, som till exempel Fortum. Om inte annat så känns det hoppfullt att forskningen går framåt när det gäller förnyelsebar energi, även om jag tycker att det går oerhört långsamt.

Under tiden glädjer jag mig åt solenergibolaget Etrions uppgång, jag tror mycket på solenergi och bygger gärna på mitt innehav i Etrion lite då och då.

3 kommentarer:

Signs sa...

Solenergi är otroligt spännande och Etrion inte minst.

Samtidigt är solenergi mitt största fiasko som investerare. Man kan tänka rätt i det stora men ändå agera helt fel i sitt investerande.

Jag gick långsamt tillväga, försökte sätta mig in i branschen, drog den korrekta slutsatsen att detta var en framtidsindustri och avvaktade länge länge tills jag var säker på att jag hade en ordentlig #margin of safety". Efter att i princip varenda noterat bolag hade gått ner runt 90% så agerande jag: Jag köpte ett par av de kinesiska bolagen, ett av de amerikanska och norska REC. Men som vi vet kan bolag som gått ner 90& lätt halveras igen. Och igen. Även om de är globala miljardbolag inom ett tydligt framtidsområde.

Några år senare gick jag ur med de största förluster jag gjort.

Med facit i hand gjorde jag många klassiska fel:

jag investerade inte inom min circle of competense och jag investerade i individuella företag istället för tex ett solcertindex trots att jag omöjligt kunde analysera bolagen individuellt. Jag hade inte alls kunskapen att hitta vinnarna bland alla bolagen. Och flera fall investerade jag i de finansiellt svaga bolagen (tex REC) istället för de välkapitaliserade. Speciellt de kinesiska var egentligen helt omöjliga att få ngt grepp om.

Jag förstod inte alls konkurrenssituationen med Kinas snabba expansion och vad det innebar i termer av extrem prispress, överutbud etc

Och jag tappade min normalt mycket goda uthållighet och lugn, blev stressad och sålde flera av investeringarna vid helt fel tillfälle.

Med andra ord mer eller mindre alla fel...

Dyra och stora läropengar. Jag tror fortfarande minst lika mycket på solenergi som energikälla men jag klarar inte av att investera i det, även om jag definitivt håller om att det finns fantastiska möjligheter.Jag har kvar en viss del i RBS sol cert index, men mer än så blir det inte.

Det var min lilla historia om ett stort misslyckande..

Erik sa...

Väldigt tveksamt att investera i solenergi. Skulle hellre sätta mina pengar i kärnteknik.
Såg på svt nyheter häromdagen hur subventionerna dragits tillbaka i Spansk solkraft.
Flera intervjuade investerare rejält brända.
Samma har skett med vindkraftsindustrin.
Ok om man vill vara idealist och elda upp sina pengar..

finansmamman sa...

Hej Signs,
Tack för att du delar med dig av din historia.
Även om man tror på förnyelsebar energi är det nog svårt att som investerare att träffa rätt, förutsättningarna kan ändras snabbt, ena dagen är källan subventionerad, nästa dag dras satsningarna in.
Även stora investerare som Ratos har fått känna på snabba förändringar när det gäller vindkraften i Kina. Svåranalyserade bolag.
Ett certifikat kan vara en bra idé, men än så länge nöjer jag mig med en mindre investering i Etrion.

Till Erik,
Såg också inslaget, tråkigt för de som satsat.