16 januari 2014

Sneglar på Sandvik

Börsen slår rekord, all time high, härligt. Skördetid för en del som trott på börsen även under krisåren och gjort investeringar när det sett som mörkast ut. Det är också då de bästa affärerna kan göras även om det känns riskabelt att handla när världen mer eller mindre ser ut att gå under.

Nu tror jag börsen kan fortsätta upp en tid, konjunkturläget ser allt bättre ut, men eftersom börsen ligger steget före och aktiekurserna brukar sjunka innan vi ser en riktig konjunkturavmattning är det förstås bra att hålla ett extra öga på börsen.

Det svåra är naturligtvis att veta när det vänder utför, för det gör det för eller senare, därför tycker jag det är lättare att ha en långsiktig strategi. Jag kommer dock att plocka hem några vinster framöver, men inte riktigt ännu.

Di skriver idag att de riskkapitalägda vårdbolagen borde vara intresserade av en börsnotering. Jag håller med, bolagen skulle bli bättre genomlysta och fler ägare kommer att intressera sig för verksamheten.

Det innebär förhoppningsvis att vårdbolagen kan förbättra sin verksamhet och hålla en hög vårdkvalité, något som skulle gagna både bolag och vårdtagare, dessutom trevligt med fler bolag på börsen.

Aktiekurserna står som sagt relativt högt nu, några bolag som inte har hängt med uppåt är till exempel Sandvik, Boliden och Volvo. De har visserligen rört sig uppåt de senaste dagarna, men här kan det finnas mer att hämta, Sandvik ligger närmast till för mig.

Jag har hämtat en nyservad bil från verkstaden, nästan halva priset jämfört med märkesverkstaden trots att de lockade med extrapriser!

Nu ska jag titta närmare på Avanzas rapport.

3 kommentarer:

Signs sa...

jag har börjat minska /sälja allt i vissa innehav, har tex sålt allt i Haldex, Corecentrix, Kinnevik, vissa danska banker, samt några till.

Sandvik däremot behåller jag, inga planer på att sälja dem.

Större ökningar/nytillskott senaste åren har varit i utländska - AIG, Teva, Banco Santander, RBS, ING US, Citigroup, vissa danska banker plus några till.

Fokus på bank och försäkring med andra ord. Har varit mycket lyckat och jag räknar med att flertalet av dessa blir mkt långsiktiga innehav med bra direkt avkastningspotential.

Anonym sa...

Vilken verkstad rekommenderar du i Uppsala?

Bil är inte kul att äga när det kommer till att serva den :)

finansmamman sa...

Till Signs,

Det låter klokt.
Många intressanta bolag du har i portföljen, tror också på Citigroup och Banco Santander på lång sikt.

Till anonym,
Jag ringde runt till flera icke- märkesverkstäder, alla låg en bra bit under i pris.