23 januari 2014

Är det för sent att hoppa på börståget?

Jag har fått en del frågor om det är rätt tid att kliva på börståget nu eller om det är för sent. Det finns inget rakt svar på det, börsen har gått upp rejält och har passerat tidigare rekordnivå, det gör naturligtvis att risken höjs för en rekyl.

Risken finns att gå in på topp och det är inte roligt att få se sina investeringar minska strax efteråt. Men det är mycket möjligt att börsen fortsätter upp ännu en tid, det vet vi inte. Jag tycker ett bra sätt är att sprida ut sina aktieköp över tid, eventuellt månadsspara, då minskar risken.

Har jag otur och köper på topp, kan jag köpa fler aktier om kursen sjunker, det ger ett bättre snittvärde. Det är något jag brukar praktisera, jag bygger på mina befintliga innehav lite då och då, istället för att gräma mig över en nedgång försöker jag se köptillfälle. Det gäller naturligtvis inte alltid, det beror på omständigheterna runt det specifika bolaget.

Sen beror det också på vilken sparhorisont man har, är det många år har tidpunkten för intåget på börsen mindre betydelse. Är sparhorisonten kort kan det vara bättre att placera pengarna till bästa ränta på banken.

Norska bostadsmarknaden faller stort, det fjärde kvartalet minskade bostadsförsäljningen med 33 procent och nybyggnationer med 17 procent. Jag undrar hur detta påverkar Ratos senaste köp byggbolaget Hent i Norge?

Hent verkar mer inriktade på kommersiella fastigheter, men möjligheten finns att även den sektorn påverkas. Men det lär dröja innan det avspeglar sig i resultatet, orderboken ser välfylld ut.

Sonen har via mobilsvar blivit erbjuden rådgivningsmöte hos banken, inte visste jag att omyndiga blev inbjudna, men kanske är det förberedelser inför myndighetsdagen.

I samma veva mottogs ett mail  som meddelade att på sonens önskan hade en rådgivare utsetts!!?? Det här påminner mig om alla stackars människor som råkar ut för bedragare, som har samtyckt till något de inte vet om och hamnar i krångliga avtal.

Jag ifrågasätter tillvägagångssättet, jag förstår att bankerna vill behålla och fånga upp sina kunder, men fråga gärna först innan rådgivare delas ut.

Nu ska jag ta en skidtur innan solen går ned.

Inga kommentarer: