14 januari 2014

Viktat om från Kinnevik till Ratos

Jag har just varit och lämnat bilen på verkstaden, den har gått lite dåligt på sista tiden så det är nog hög tid för en service.

När bilen blir äldre och service och reparationer avlöser varandra är det kanske dags att titta efter en ny bil, om nu inte den senaste servicen gör underverk, då får den hänga med ett tag till.

Det är början på rapportsäsong igen och i samband med rapporten meddelar även de flesta bolag tilltänkt utdelning, det är något jag ser fram emot.

Flera affärstidningar har satt ihop utdelningsportföljer och presenterar listor med högutdelare, i senast laget kan jag tycka, aktiekurserna har redan stigit en hel del inför kommande utdelningssäsong.

Frågan är hur det börsen går efter utdelningssäsongen? Det finns risk att hamna på plus minus noll vid alltför sent köp för den som endast är ute efter utdelningen, för den långsiktiga spelar det ingen roll. Jag föredrar den långsiktiga strategin, då kan jag ta del av både värdestegring och utdelning.

Ratos har äntligen börjat röra sig uppåt. Bolagen i portföljen går allt bättre och transaktionsmarknaden har lättat något. Här finns tillfälle till kursstegring, dessutom lockar en hög utdelning. Jag tror också en del viktar om från Kinnevik till Ratos, det har jag delvis gjort själv.

Ett annat av mina bolag som börjat röra sig uppåt är Hexagon. När Ola Rollén sålde av en stor post Hexagonaktier för några år sedan spådde han att kursen snart skulle stå i 300 kronor, hoppas han får rätt!

9 kommentarer:

Anders Lind sa...

Jag är lite förundrad över "rusningen" i Ratos, inga nya uppgifter har ju nått marknaden. Kanske förväntningar att kommande rapport är riktigt bra

Mattias musikaler sa...

Jag tror teknisk analys kan spela in. Ratos ser ut att vända upp långsiktigt. Se

http://www.marketwatch.com/investing/stock/ratoB/charts?symb=SE%3ARATOB&countrycode=SE&time=13&startdate=1%2F4%2F1999&enddate=1%2F14%2F2014&freq=3&compidx=none&compind=none&comptemptext=Enter+Symbol%28s%29&comp=none&uf=0&ma=0&maval=50&lf=4&lf2=2&lf3=32&type=4&size=2&style=1013

Diversifieradaktiebok sa...

Låter som en rimlig idé att vikta om från en aktie som har stigit duktigt till en som visar prov på möjlighet till kursstegring.

Personligen ligger jag kvar i både Kinnevik och Ratos och satsar långsiktigt på båda.

Diversifieradaktiebok sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
finansmamman sa...

Hej,
Det finns nog flera orsaker till Ratos uppgång till exempel, generell uppgång på börsen, Ratos portföljbolag visar bättre resultat, bra utdelning, transaktionsmarknaden lättar och aktiekursen har varit nedtryckt.Tekniska analysen ser dessutom positiv ut som "7trappor" pekar på.

Jag har också en liten del Kinnevik kvar, lämnar inte helt, men Ratos väger tyngre just nu i portföljen.

Unknown sa...

Håller med dig Finansmamman angående Ratos. Allmänna börsoptimismen smittar av sig på Ratos Kursutveckling samt att konjukturen börjar stärka sig, vilket påverkar många av Ratos portföljbolag positivt.

Jag kommer behålla Ratos länge då jag tror starkt på deras affärsidé.
Hade man satsat 1000 kr på Ratos sen börsintroduktionen 1954 och återinvesterat alla utdelningar hade man haft över 7 miljoner idag.

Aktien är bra i en långsiktig portfölj då aktieutdelningarna gör mycket av värdeskapandet på långsikt.

Ränta på ränta effekten gör stor skillnad.

Hur länge har du ägt aktien och vad tror du om dess innehav kommande år?

Mvh

Markus

Anders Lind sa...

Nu tror jag också på Ratos långsiktigt, men det som förundrar är väl att man först nu rycker uppåt efter att man har stått och stampat länge MEN det kanske är så att det börjar skifta uppåt för bolagen

Magnus Sandvall sa...

Vad är orsaken till att du tror att Kinnevik kommer att vara ett sämre alternativ i framtiden?

finansmamman sa...

Hej,
Markus, jag har ägt Ratosaktier i många år och varit med om en fantastisk uppgång och hög utdelning genom åren. Jag tror fortfarande på affärsmodellen.

Till Magnus,
Kinnevik har gått upp kraftigt medan Ratosaktien legat stilla. Därför ser jag i nuläget större potential till uppgång i Ratos.