8 januari 2014

Säljer ytterligare Kinnevik

Strax innan jul meddelade Vitec att bolaget förvärvar ett finskt programvarubolag, Acute FDS Oy. Bolaget erbjuder elektronisk journalhantering inom den finska hälsovården, andelen repetitiva intäkter är så hög som 75 procent och omsättning ligger på 5,3 miljoner euro det senaste verksamhetsåret.

Vitecs ledning har ju tidigare uttalat intresse för att etablera sig inom nya områden och här har bolaget hittat en ny nisch.

Det skulle vara intressant att veta lite mer om Acute, hemsidan är dock på finska och min dator har hittills inte velat översätta sidan, annars brukar det vara ett bekvämt och enkelt sätt, men kanske börjar min dator bli för gammal.

Hur som helst gillar jag Vitecs affär, bolaget fortsätter att expandera och aktiekursen tickar uppåt.

Jag har sålt av ytterligare aktier i Kinnevik, men inte alla.

Det råder verkligen delade meningar om bolaget, senast idag höjer Goldman Sachs riktkursen till 450 kronor och menar att det kan dölja sig flera guldägg inom onlinesatsningarna. UBS däremot rekommenderar sälj med riktkurs 250 kronor, risk kontra avkastning är för hög.

Ja, det är inte lätt att veta vad som är riktigt, men jag säkrar upp en del vinst, men är fortfarande kvar på tåget. Det kommer säkert att ta flera år innan vi ser om satsningar och värderingar är riktiga, men med Kinneviks framfart täcker bolaget snart stora delar av världen med sin e-handel.

7 kommentarer:

Signs sa...

jag sålde alla Kinnevik jag hade - tycker några kronor över 300 var bra betalt.

Vitec däremot behåller jag definitivt.Nya segmentet är högintressant - har tyvärr själv pga sjukdom under 2013 fått uppleva hur fruktansvärt bristfällig patientinformationsflödena är inom sjukvården. Här finns enormt mkt att göra.

jag hoppas att de förvärvar fler företag på andra marknader inom detta område - om det finns köpkandidater till ett bra pris - vitec köper ju aldrig något om multiplarna drar iväg...

Aktieingenjören sa...

Jag är nästan lite chockad över köpet.

Det har åtminstone varit två användardrivna försök på Uppsala Innovation Centre inom samma sektor (misslyckats p.g.a. brist på pengar/programmeringskompetens) så jag ser ett rejält behov på området.

finansmamman sa...

Håller med om att det finns mycket att göra inom området, bra vald nisch av Vitec.

Svante1 sa...

Fattar inte varför Kinne gått upp så mycket....sålt nu mitt halva innehav på nivån 308 och ser inget skäl att inte fortsätta sälja av.
Att ta hem vinster är ju aldrig fel

finansmamman sa...

Hej, kan nog vara bra att säkra en del vinst.

Anonym sa...

... säkra vinsten eller försäkra mot fortsatt upp eller nedgång med hjälp av optioner.

finansmamman sa...

Ja, optioner är ett bra verktyg.