21 januari 2014

Filmgalan väcker mitt biointresse

Igår tittade jag på filmgalan på tv och blev riktigt biosugen, det verkar vara många bra filmer jag missat. Hoppas fler blev biosugna, bra för Ratos som deläger SF Bio.

Jag läste också att den nya vd:n för SF Bio vill sänka biopriserna, främst då för familjer, det tror jag är ett bra grepp, det kommer förmodligen att generera fler biobesökare och högre intäkter när det gäller kringförsäljning.

Ett annat förslag är att ta in restauranger, det gillar jag också, ibland har jag saknat att kunna ta en matbit istället för att vara hänvisad till godishyllorna. Jag välkomnar lite nya grepp.

Enligt Di försvinner Swedbanks mobilbetalningslösning Bart efter ett ganska kort försök på marknaden. Jag har sett Bartterminalerna, men aldrig sett någon använda betalningslösningen, det gäller för övrigt Seamless SEQR också, än så länge verkar det vara kort som gäller, i alla fall där jag handlar.

Så till några sämre affärer jag gjort på sistone, tålamodet har varit för dåligt och jag har sålt för tidigt. Jag sålde AstraZeneca och Creades, båda har sen gått som tåget, tåg är i och för sig kanske ingen bra jämförelse nu för tiden, men sett i backspegeln hade jag kunnat behållit aktierna och min långsiktiga strategi.

Men ingen skada skedd, omplaceringarna har också stigit så något större utslag i portföljen blir det inte, det är mest bankerna som tjänar courtage. Ibland är det också roligt med nya bolag i portföljen som förhoppningsvis ska fortsätta att utvecklas bra.

Idag glädjer jag mig åt uppgången i Getinge och Ratos som utgör en stor del av min portfölj.

Men vad händer med Ericsson? Bolaget får en säljrekommendation med en rejäl sänkning av riktkursen till 40 kronor av Danske Bank. Hur ser andra analyshus på vad Danska Bank har upptäckt eller är de ensamma om sin åsikt. Det ska bli intressant att ta del av kommentarer runt deras analys.

4 kommentarer:

Familjen oberoende sa...

Hej! Låga priser för familjer på bio vore nog en bra idé!

Vad tycker du om Ratos övriga innehav? Tycker du de känns genomtänkta och framgångsrika?

Jag önskat jag kände så (eftersom jag själv äger dem) men tycker det är lite spretigt och svårt att se potentialen i alla innehaven.

Vad har en biokedja, en brasugnsproducent, en bilkrängare och flera hemmainredningsprodukter gemensamt...dess ägare. Har ägaren verkligen fullt fokus och koll på alla dessa branscher? Likaså exponeringen mot norska byggmarknaden. Vad händer för HENT om bobubblan i Norge blir påtagligare?

Signs sa...

I spiltans senaste nyhetsbrev bifogades en kontakt till de som var intresserade att investera i film, kanske något för dig som en krydda? Enligt den jag pratade med ska bara investera om man ser värde i de mjuka värdena, besök filminspelningar, statistroller, premiärer,etc och givetvis är det högrisk. (milleniumfilmerna har givit en fantastisk avkastning men hur ofta prickas sånt in?..)jag fick bra input som gjorde det klart för mig att det inte passar mig (har svårt utnyttja dessa mjuka värden även om jag tycker det är kul med film) men kanske passar ngn annan

finansmamman sa...

Hej,
Håller med om att innehaven är spretiga, men det har de varit även under framgångsåren, det kan ju också vara en fördel att vara verksam inom flera områden, risken sprids.
Jag funderar också över Hent när jag hörde senast idag om kraftigt sjunkande hus-och byggmarknad i Norge, oroväckande.

Till Signs,
Ja, såg det också, men har inte nappat. Det gäller förstås att det produceras storfilmer, men kan ändå vara en intressant krydda. Ska ta kontakt i veckan. Tack för tipset!

Kristina sa...

Bra undringar om Ratos, jag tänker också så.
Och vad händer nu med Kinnevik? Och Ericsson? Låter väldigt pessimistiskt