7 juli 2014

Äntligen händer det något i Ratos

Så här på sommaren har jag mer tid att läsa tidningen, gärna då med kaffe i morgonsolen. Därför blev jag besviken när Di endast kom ut i digital form i lördags, jag undviker helst mobil, läsplatta och dator en lördagsmorgon, hellre prasslar jag med en papperstidning.

Jag förstår att vi går mot en digital tidningsvärld och det här är väl ett sätt att vänja läsarna. Men hur ser framtidsplanen ut, jag hoppas inte kommande somrar endast består av digital läsning.

Det kanske är en vanesak, men med tanke på all övrig skärmtid, tycker jag det är avkopplande med en papperstidning. Jag läste förstås den digitala tidningen ändå, men först i söndags kväll...

Äntligen händer det något runt Ratos, ett av innehaven, SB Seating säljs. Det ger en nettovinst på 240 miljoner kronor och en årlig genomsnittlig avkastning på cirka 14 procent.

Ratos når alltså inte upp till målet som är 20 procent. Det gör att det knappast blir något kurslyft för Ratos idag.

G5 Entertainment däremot lämnar en försäljningsprognos som visar på stark tillväxt, 83 procent för det andra kvartalet, jämfört med föregående år. Jag tror på kurslyft. Läs gärna tidigare inlägg om G5.

Vitec fortsätter sin resa uppåt och värderingen börjar bli hög, kanske dags för en vinsthemtagning, sälja delar av innehavet. Ett annat bolag som tagit ett skutt uppåt är Cavotec, det ska bli mycket intressant att läsa kommande rapport i början på augusti.

Jag håller som bäst på att göra en sammanställning av hur min börsportfölj har utvecklats hittills i år, jag hoppas kunna återkomma i veckan.

5 kommentarer:

Anonym sa...

När jag läste dagens kolumn insåg jag att vi tillhör samma generation. Jag tror att det bara skiljer två år mellan oss.

Bra läsning måste få ta tid. Bra tidningsläsning måste dessutom möjliggöra överblick. Digitalt är ofta bra, men en bra dagstidning ska läsas i pappersformat. Jag har nyligen förlängt min prenumeration av Dagens Industri med två år. Just nu är det fina rabatter för läsare som binder sig för minst två år.

För exakt ett år sedan upptäckte jag att Clarion Hotel Wisby, på sin hemsida, både hade glömt att spärra några rum under del av Almedalsveckan 2014 och höja priset för de ospärrade rummen. Aldrig har jag varit så snabb att trycka på köpknappen. Det blev en hotellupplevelse utöver det vanliga. Ett hotell fyllt med statsråd, riksdagsledamöter, journalistelit, bördirektörer, pr-folk, statistiker, professorer, livvakter från Säpo – och så var det jag med sällskap.

I morgon är Dagens Industri tillbaka i pappersformat. Jag önskar Dig trevlig läsning i morgonsolen.

//Petrus

Unknown sa...

Hoppas verkligen att ta börjar ta fart i Ratos, som det ser ut just nu så blir det ingen ökning av innehavet i Ratos.

Precis som ni bägge skriver så saknade även jag tidningen i pappersform.

Mvh

finansmamman sa...

Hej,
Till Petrus,
Hoppas du haft några fina dagar i Visby och tack för tips på Di prenumeration. Idag i pappersutgåva!

Till Kan jag bli rik,
Högre aktivitet och bättre konjunktur krävs nog innan kursen rör på sig.

Svante1 sa...

Gått in relativt tungt själv i Karo Bio nu när fd Meda-chefen Anders Lönner blivit styrelseordf och köpt 18 miljoner aktier. Tror det kan bli en bra affär

finansmamman sa...

Ja, det är en spännande krydda.