22 september 2008

Bra för magen

Det andra bioteknikbolaget jag har tittat lite på är Probi, som också forskar inom probiotika. Bolaget har satsat på bakterien "plantarum" och man riktar in sig på områdena mage och tarm, immunförsvar, stress och återhämtning. Affärsområdena är kosttillskott och livsmedel.

Precis som BioGaia har man slutit en rad nya avtal bl.a med Kraft Food som öppnar nya marknader. I USA har man lanserat flera nya produkter, marknaden där är ju enormt stor, man är på gång i Kina och Australien. Intresset för probiotika är överlag stort och som jag skrev tidigare, jag tror dessa produkter ligger i tiden. Nu lanseras även en förkylningstablett, studier visar att Probis produkt förkortar förkylningsperioden och reducerar symptomen, det kan nog bli en storsäljare.

Probi har som BioGaia ökat omsättningen kraftigt den senaste tiden och aktien har också stigit en hel del, om det är rätt att gå in nu är som vanligt svårt att säga, tillväxten ser dock bra ut och bolagen borde inte vara så känsliga för konjunkturen. Vilket bolag som är bäst att satsa i har jag inte klart för mig ännu, jag ska läsa på lite till.
Under tiden har jag kollat i hyllorna i livsmedelsbutiken och kan konstatera att det finns en uppsjö av produkter som är "bra för magen", alla med någon bakterie i. Probi och BioGaias produkter har dokumenterade hälsoeffekter, däri ligger skillnaden om jag förstått det hela rätt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det flommar över av produkter med bakterier som skall vara bra för både det ena och det andra. Skulle väl tro att de flesta hävdar att just deras produkt ger dokumenterad effekt. Eller finns det något oberoende organ som testar detta? Annars blir det väl mest ord mot ord?

finansmamman sa...

En del gör kliniska studier som dokumenterar hälsoeffekten, man har forskat på bakterien. För oss lekmän är det inte lika enkelt att veta vilka som har bevisad hälsoeffekt, vi är ju inte alla utbildade inom bioteknik. Vilka produkter är egentligen bäst kan man ju undra.