5 september 2008

Förhandling om månadspeng

Efter gårdagens kraftiga nedgång på börsen med 3 % och forsatt nedgång idag, kändes det rätt att köpa i Xact Bullfonden och hoppas på en uppgång de närmaste dagarna, även denna gång är det tänkt att bli en kortare affär.

Ett helt annat ämne: månadspengen. Nu är det dags för förhandling igen, den här gången handlar det mest om barnbidraget, ska tonåringen tillåtas ta hand om det själv eller inte. Lite tveksam är jag allt, det är ett ganska stort steg från vanlig månadspeng till hela barnbidraget. Samtidigt kan det vara bra att lära sig att ta större ansvar, hur som helst så lär månadspengen höjas om man ska hänga med de övriga.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för en bra blogg!:)
TÄnkte kolla med dig om du har några långsiktiga aktietips på svenska bolag. Söker ett bolag med bra utdelning (i förhållande till sin kurs). Har redan Kungsleden och investbolaget Svolder som jag tycker fungerar bra.
MVH /Felix

Anonym sa...

Vill för övrigt tillägga att jag sneglat lite på NCC som verkar lockande, men vet inte hur lovande den aktien är längre fram, men verkar ju ha god avkastning, och med en aktiekurs som tappat 60% de senaste året så känns det som ett fint läge. '/ Felix :)

Anonym sa...

Jag undrar över hur mycket pengar en tonåring skall få i månaden. Vad är "vanlig"? Någon som har åsikter om det?

finansmamman sa...

Hej Felix!
Jag tycker du ska titta närmare på Ratos, Sandvik och Volvo som alla tre är välskötta bolag med bra direktavkastning. Hur utdelningen ser ut framöver är svårt att uttala sig om beroende på hur konjunkturen kommer att utvecklas.

Beträffande NCC tror jag inte man kan räkna med samma höga dirktavkastning som tidigare.

finansmamman sa...

Till grön: Jag brukar snegla lite på olika listor för månadspeng, tycker ofta att de ligger ganska högt men det beror ju också på vad pengarna ska räcka till.
Swedbanks lista visar ex. 13år 360kr,14 år 450kr, 16 år 780kr.

Anonym sa...

Jag håller med dig om att de var ganska höga tal. Jag ger mina tonårspojkar 250 kr var. Men det är rena fickpengar. I tillägg får de ringtid på mobilen och max två biobesök i månaden. En son jobbar en gång i veckan och den andra håller på letar (blir snart 14, så det är inte så lätt) efter ett jobb. För mycket eller för lite? Tja, vad tycker du och andra?

finansmamman sa...

Till grön: vi har ungefär samma upplägg som du, 250kr i mån.fickpengar, och vi betalar kontantkort till mobilen. Jag brukar höra runt med kamraternas föräldrar hur mycket de ger sina barn så man ligger ungefär lika. Men visst är det svårt, det är ju mycket utöver fickpengar som ska betalas.