11 september 2008

Kanske en ny "krydda"?

Ett av de bioteknikbolag som jag tittat närmare på är BioGaia som utvecklar och säljer probiotiska produkter som till största del är baserade på mjölksyrebakterien "reuteri". Man inriktar sig främst på mag-tarmområdet, immunförsvaret och munhälsa. Forskning och studier visar att BioGaias produkter har positiva hälsoeffekter, de ger ökad motståndskraft.
Produkterna säljs i tablettform, som droppar, i sugrör, tuggummin och kapsyler genom livsmedelsföretag, hälsokost och läkemedelsföretag och finns i runt 30 länder.

På senare tid har man slutit en hel rad intressanta avtal nu sist med norska Kavli, som börjar sälja en drickyoghurt innehållande hälsobakterien. Andra exempel är Nestlé, som vill tillsätta bakterien i sina vällingprodukter som finns i många länder. Hälsobakterien ska hjälpa mot spädbarnskolik och har tydligen blivit en riktig storsäljare. Avtal finns även med Semper. Jag tänker inte gå igenom alla avtal, de är många, mer finns att läsa på bolagets hemsida.

Framtidsutsikterna då? Bolaget ska lansera produkterna i en rad nya länder bl.a. jobbar man på Japan, man bedriver även forskning på nya mjölksyrebakterier, och tillväxten ser bra ut. Nu har ju aktien stigit en hel del på senaste tid och har stått emot bra, den borde inte påverkas så mycket av konjunkturen, men det är klart, bioteknik förknippar jag med risk, men det känns ändå som BioGaia kan vara en relativt säker krydda i portföljen. Sen om det är rätt tid att gå in, ja det är svårt att säga, jag tittar även på några andra bioteknikbolag som kan vara lockande.

Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om bolaget, helt enkelt för det är ett område som intresserar mig.

Inga kommentarer: