27 januari 2011

Behåller Getinge, kluven till Astra Zeneca

Igår lämnade medicinteknikbolaget Getinge sin bokslutsrapport. Inga stora överraskningar, bolaget har ju redan gjort en omvänd vinstvarning för någon vecka sedan.

Getinge ökar vinsten och redovisar en vinst före skatt på 3116 miljoner kronor för 2010, att jämföra med fjolårets siffra på 2634 miljoner kronor, omsättningen däremot minskade något. Utdelningen höjs från 2.75 kronor till 3.25 kronor.

Den långsiktiga marginalprognosen på 20 procent är mer eller mindre redan uppnådd, långt tidigare än planerat. Det ska bli intressant att ta del av nya mål som bolaget tar fram så småningom.

Man kan väl säga att Getinge efter förvärv har varit inne i en konsolideringsfas, finanskrisen har förstås också påverkat. Nu är bolaget inne i en återhämtningsfas och de olika marknaderna börjar ta fart igen.

Jag tycker Getinge är ett kvalitetsbolag med bra ledning, aktien ingår i min långsiktiga portfölj.

Ett annat bolag inom hälsovårdssektorn som har rapporterar är Astra Zeneca, en vinst före skatt på 15 miljarder redovisas för fjärde kvartalet.

Här känner jag mig lite mera kluven, visserligen var rapporten något bättre än väntat men framtidsutsikterna ser luddiga ut och den långsiktiga föräljningsprognosen sänks. Jag ska ta aktien under omvärdering, kanske placerar jag pengarna i något annat bolag inom samma sektor.

Inga kommentarer: