28 januari 2011

Köpläge i H&M?

Att H&M lämnade en rapport som var sämre än väntat har nog inte undgått någon. Kanske var förväntningarna för högt ställda, de senaste rapporterna har inte heller överraskat i rätt riktning och en befogad oro fanns även inför denna rapport.

Flera finanshus sänker nu sina riktkurser, den lägsta riktkursen jag sett hittills är 200 kr från Citigroup. Andra som till exempel Cheuvreux är dock fortsatt positiva, riktkursen sänks visserligen till 250 kr men inställningen till H&M är fortsatt positiv.

Kostnadsökningarna för H&M ligger i marknadsföring, personal och it, till det kommer ett rekordhögt bomullspris och ökade transportkostnader. Försäljningen ligger i stort sett oförändrad. Ja, det finns många negativa faktorer att dra fram.

Men också poitiva: H&M fortsätter att öppna nya butiker, både på "gamla" och nya marknader, Kina och USA är stora marknader som man än så länge bara nosat på. Under året ska också näthandeln utökas, bland annat öppnar man för onlinehandel i USA. Dessutom har H&M mycket starka finanser.

Det kan bli skakigt för H&Maktien en tid framöver, med en pressad aktie kan det öppna sig ett köpläge. Jag äger själv inga aktier i H&M men det kanske blir ändring på det nu, jag kommer att följa aktien.

Så var det fredag igen, helgen lär gå åt till ombyggnadsprojektet här hemma. Flera rum ska tömmas, men var gör man av alla saker som inte får plats?

3 kommentarer:

Scandinavian Spruce sa...

Jag har gjort en del reflektioner på H&M med anledning av deras senaste rapport - och passade på att köpa fler. Men jag har också hittat en amerikansk retailer som ser attraktivt värderad ut och som jag har skrivit lite om. Vad tror du om den?

http://scandinavianspruce.blogspot.com/

// S

Charlie sa...

Jag valde att sälja mina HM-aktier efter rapporten. Bolaget presterar helt enkelt inte som de bör.

Man kan extrapolera historisk tillväxt till det oändliga och komma fram till att det aktien är värd hur mycket som helst, men denna rapport visar att tilväxten inte går att ta för givet.

Det är intressant att HM vill lansera en nätbutik i USA. Det kommer jag att följa med spänning.

För egen del har jag inte helt enkelt att förstå hur en svensk lågpriskedja skall slå i Kina, men jag kan ha fel. HM är kanske i första hand mode och i andra hand pris. Intåget i Kina kommer att visa om så är fallet.

Naturligtvis är HM ett bra bolag med en enastående historia, men det är inga garantier för framtiden.

finansmamman sa...

Till Scandin.spruce,
Törs inte uttala mig om den am. retailern, måste i så fall gräva djupare.

Charlie,
Nej, några garantier för en upprepning av historien finns inte.