31 januari 2011

Q-Med visar siffror inför budet

Nu flyttas fokus från den europeiska skuldkrisen till den politiska oron som uppstått i Egypten. Oro finns för spridning till närliggande länder och det här skapar naturligtvis stor osäkerhet på världens börser.

Vem hade kunnat ana denna utveckling för några veckor sedan, även om missnöjet legat och pyrt en längre tid i flera länder.

Jag tror konsekvenserna av detta blir att en del ser över sina placeringar i tillväxtländerna, det här visar att politisk oro kan blossa upp snabbt och slå hårt.

Q-Med har rapporterat på morgonen, bolaget redovisar ett rörelseresultat på 42 miljoner kronor för det fjärde kvartalet, att jämföra med fjolårets siffra på 62 miljoner kronor. Sämre än väntat, men då har inte hänsyn tagits till engångskostnader som goodwill och budkostnader.

Tillväxten ser mycket bra ut. En försäljning på 394 miljoner kronor redovisas, att jämföra med fjolårets 348 miljoner kronor.

Q-Meds försäljning av estetik ökade med 2 procent i Europa och 26 procent USA . I Latinamerika ökade försäljningen med 8 procent, största ökningen finns i Asien, 50 procent. Intressant att se att Asien ökar så kraftigt, tänk vilken jättemarknad.

Q-Med kommer säkert att visa fortsatt kraftig tillväxt i Asien de kommande åren. I Europa däremot har man funnits länge, marknaden kanske börjar mättas och man är mer konkurrensutsatt.

Det är bra att Q-Med har tidigarelagt sin rapport så vi aktieägare har färska siffror att gå på när vi ska ta ställning till budet, det är ju bara några dagar kvar till sista acceptdag. Själv tror jag på ett högre bud och avvaktar.

I helgen har vi packat flyttkartonger och möblerat om, men nu så är det mesta klart för ombyggnad. Mellan allt packande har vi hunnit med en skidtur i strålande vinterväder, härligt, nästan så att man fick lite fjällkänslor.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

Intressant analys.

Jag har Q-med.

Om jag inte vill sälja till 75 SEK och låter bli att acceptera erbjudandet, vad händer om köparna får en tillräckligt stor andel av aktieägerna att säga "ja"?

Hur stor är denna "andel"?

Går jag då miste om värdet på mina aktier om jag inte accepterar samtidigt som de nya köparna får tillräcklig majoritet eller blir det tvångsinlösen på min aktier så att jag (trots att jag helst inte vill säljar) får 75 SEK per aktie av de nya ägarna?

Mvh
Vill helst inte sälja

finansmamman sa...

Hej,
Får köparna majoritet, mer än 90% av aktierna går budet igenom.

Då kan du sälja aktierna över börsen så länge handeln pågår, så småningom tas aktien bort från börsen, då sker tvångsinlösen till 75 kr.