17 januari 2011

Ser över försäkringarna

När jag gick igenom posthögen efter semestern låg där en faktura på villahemförsäkringen, beloppet fick mig att reagera, det kändes väl högt.

Efter ett samtal till konkurrenten visar det sig att jag utan att förhandla kan få villan försäkrad till halva priset med i stort sett identiska villkor. Hur är detta möjligt?

Med den nya prisuppgiften gick det enkelt att förhandla ned priset på vårt nuvarande försäkringsbolag, men fortfarande ligger priset en bra bit över.

Bilförsäkringen stämde vi av vid förra årets inbetalning, ingen större skillnad då men något har hänt det senaste året. Samma sak här, på bilförsäkringen fanns det tusenlappar att spara.

Det här visar att det lönar sig att se om sina försäkringar med jämna mellanrum, i framtiden kommer vi att se över våra försäkringar med tätare intervaller. Här finns pengar att spara.

Så här i början på året har jag även sett över mina ppm-fonder. Jag har inte gjort några fondbyten däremot har jag ändrat fördelningen något, jag ökar på andelen i HQ Ryssland. Som så många andra tror jag också på uppgång i Ryssland.

I veckan kommer de första bokslutsrapporterna, jag tror det kan bli trevlig läsning. Några stora kurslyft tror jag däremot inte på, det mesta är nog intecknat i kurserna.

Men kanske kan bolag som släpat efter överraska positivt, som till exempel Ericsson, rapporten kommer nästa vecka. Jag funderar på att köpa till några Ericsson eller en mini future och hoppas på uppgång.

Jag ser också fram emot utdelningsförslagen, det lär bli en del höjda utdelningar.

10 kommentarer:

Classier Corn sa...

Hej,
Jag vill tipsa dig om att använda Insplanets kostnadsfria tjänst för att jämföra försäkringar (både villkor och kostnader!). Har själv använt dem flera gånger och sparat mycket pengar på det.
Bästa blogghälsningar
Classier Corn
(www.classiercorn.blogspot.com)

mojo sa...

Jasså minilongs på gång igen :)....jo jag fick en utförlig förklaring om dessa i Forumet "prat om pengar"..vet ej om du är medlem där......så min förfrågan om att "utveckla" detta.......behöver du då ej tänka på.
Undrar endast om du handlar dem via internetbank el hur du gör...själv har jag Swedbank...
krya på dig :)

Anonym sa...

Själv sänkte jag bilförsäkringen med 58%, utan någon som helst förhandling.
Och jag har endast trafikförsäkring!
5 min framför datorn, och ett mail var allt som behövdes.

Magnus sa...

Det som Classier Corn skriver är viktigt: jämför även villkor. Det är klart att det är suveränt att få halva kostnaden genom att byta försäkringsbolag, det gäller bara att kolla så man inte får halvt skydd också

finansmamman sa...

Tack för tipsen!

Jo, det är naturligtvis viktigt att jämföra villkoren så skyddet inte försämras. I mitt fall är villkoren i stort sett lika och efter ytterligare samtal är priset nu nästan på samma nivå.

Mojo,
Jag har skrivit lite tidigare om hur instrumenten fungerar, du kan läsa här:
http://finansmamman.blogspot.com/2010/09/jag-far-manga-fragor-om-mini-futures.html

Jag handlar mini future via nätmäklare.

Anonym sa...

Skulle du möjligtvis vilja avslöja vilket försäkringsbolag du lämnade och vilket du istället valde?grris

Anonym sa...

"grris" är vad jag ombads skriva som "ordverifiering" :) Blev lite fel, sorry.

finansmamman sa...

Javisst, har just nu If, har tagit in offerter från Länsförsäkringar och tre andra försäkringsbolag som jag ska jämföra.

Anonym sa...

Hej,
Förutom HQ Ryssland, får man fråga hur din PPM portfölj ser ut i övrigt?

finansmamman sa...

Jag har även HQ Sverige och Skagen Global.