26 januari 2011

Magkänslan säger att Ericsson är rätt

Det har varit fokus på Ericsson det senaste dygnet. Äntligen kunde bolaget visa upp en ökad vinst och tillväxt i den senaste rapporten. Ericsson växer på flera marknader men framför allt är det inom mobila bredband efterfrågan ökar.

Där är efterfrågan så stor att Ericsson har svårt att hinna med att leverera, ett angenämt problem i och för sig. Det mobila surfandet världen över slår alla rekord och den kraftiga tillväxten spås fortsätta i år.

Förra året ökade de mobila bredbandsabonnemangen med 30 procent. I år förväntas en ökning från dagens 500 000 abonnemang till över 1 miljard, ökad försäljning av smartphones och surfplattor hjälper till, var och varannan mobil som säljs idag lär vara en smartphone.

Intresset för Ericssonaktien kommer säkert att öka, redan idag kan man se en hel del höjda riktkurser, bland annat från Goldman Sachs som höjer till 97 kronor.

Det finns förstås utmaningar och konkurrenter till Ericsson men det här känns ändå som en indikation åt rätt håll. Kassan är dessutom stark och utdelningen höjs till 2,25 kr.

Jag har därför köpt en mini future i Ericsson, en minilong och hoppas på fortsatt uppgång i aktien, det är tänkt som en kort affär. Mina aktier i Ericsson behåller jag däremot.

Tre gympapass på raken blev lite för mycket, istället för att bli starkare känns benen mer som gelé idag. Det är lätt att gå ut för hårt så här efter helgerna men man vill ju så gärna känna sig i form. Nu blir det ett par dagars vila innan nästa besök på gymmet.

2 kommentarer:

Mellis sa...

Hej!

Köpte några minilong i Ericsson för några veckor sedan. Gick ju lysande :) Var en kort kryddande placering med 80 som målkurs för hälften och resten vid 85. När min första målkurs var nådd upptäckte jag dock till min förskräckelse att jag inte kunde sälja. Fick ett felmeddelandet i stil med "pris avviker för mycket från kurs". Detta trots att Köp låg på 10,17kr och min säljorder låg på 10,1kr. Efter att ha provat ett flertal tillfälle med olika kurser gav jag upp o ringde banken, Skandiabanken. Efter mycket spring mellan telefonist och teknikerna kom de fram till att orsaken till min blockade order var att senaste avslut skedde på 6,5kr och skillnaden till min order på 10,1 var för stor. Detta trots att köp låg på 10,17. Banken hävdade bestämt att detta var helt enligt regelverket. Avvikelsen fick inte vara mer än 15%. De hävde dock blocken manuellt så jag kunde sälja. Kursen stod nu i 9,6kr och jag sålde med förskräckelse hela innehavet.

Att vara beroende av att senaste avslut ligger ±15% från Köp en produkt med väldigt få avslut och hög hävstång till underliggande kan ju sluta illa. Blir enligt min mening en helt obrukbar produkt. Säkert min bank som fått något om bakfoten. För såhär kan det väl inte va tänkt??

Hoppas dock att ni andra har haft bättre upplevelser med era Mini Futures. Är ju annars en trevlig produkt men tills jag vet vad som gäller och en depå som kan hantera produkten så håller jag mig utanför.

Lycka till med era placeringar. Får även passa på att tacka för en mycket trevlig blogg :)

Hälsningar,
//Mellis

finansmamman sa...

Hej,
Jag har upplevt liknande problem på just Skandiabanken, omöjligt att handla med mini futures utan flera samtal till banken.

Numera handlar jag med mini futures hos Avanza utan problem.