18 januari 2011

Ser positivt ut för Dibs Payment

Dibs Payment som levererar betalningslösningar för e-handel rapporterar att julhandeln på nätet slog rekord igen, transaktionerna ökade under december med 26 procent och värdet på alla transaktioner med 16 procent jämfört med föregående år. 13000 butiker i Norden ingår i statistiken.

Själv tycker jag att det är lätt och smidigt att handla på nätet, en del julklappar inhandlades den vägen, främst böcker. Just nu har väntar jag på en router som jag hoppas komma i brevlådan idag.

Enligt Dibs E-handelsindex väntas fortsatt goda tider för e-handeln i Norden. I Sverige uppger 91 procent av konsumenterna att de planerar att behålla eller öka sina inköp över nätet.

Av de nordiska e-butikerna uppger 81 procent att de förväntar sig ökad försäljning under 2011.

Även e-handeln i Europa och över gränserna väntas öka, optimismen är stor hos både konsumenter och e-handlare. Cirka 78 procent av konsumenterna i Europa räknar med att behålla eller öka sin e-handel nästa år.

Dibs är ett spännande bolag som verkar i en framtidsbransch, utsikterna ser ljusa ut och e-handeln väntas fortsätta att växa.

Efter en ordentlig kursuppgång har aktien stått still en längre tid, men efter årsskiftet har kursen börjat röra sig uppåt igen. Jag tror på bolaget och behåller mina aktier.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!


Jag kontaktar dig för att jag finner din blogg mycket intressant och välorganiserad. Jag skulle väldigt gärna vilja komma i kontakt med dig angående ett eventuellt samarbete! Hör gärna av dig via mail så kan vi prata vidare.


Med vänliga hälsningar,

Anders
anders.trust@goviral.com

Ingemar sa...

Var inne i dibs och kollade för ett tag sedan men får kolla upp dem igen. Tyvärr anser jag att marknaden de befinner sig i är väldigt osäker. Ganska så ny marknad och snart är konkurrenterna ikapp och kanske förbi om vi kollar till produktlivscykeln.

Dibs har ett P/e tal på 23 och jag undrar om inte folk tror allt för mycket på detta företag i framtiden?

finansmamman sa...

Jo, värderingen kan kännas en aning hög, men jag tror att Dibs står sig väl i konkurrensen.