13 januari 2011

Lägger till ABB i portföljen

En titt på aktiedepån visar att det har varit en bra start på det nya året, flera av mina aktier har tagit ordentliga kliv uppåt. Främst är det verkstad som dragit upp portföljen som till exempel Volvo, Alfa Laval och Hexpol.

Glädjande också att andra innehav som stått och stampat börjar röra sig uppåt, Kungsleden börjar få fart på affärerna, även Getinge och Ericsson har piggnat till.

Så här års ger affärstidningarna sin syn på det nya börsåret och kommer även med en del börstips. De flesta tycks vara ense om att börsen kommer att fortsätta upp även under 2011, den svenska ekonomin är stark och den ekonomiska återhämtningen världen över fortsätter, om än i olika takt.

Orosmoln som kan störa uppgången är de skuldtyngda länderna, en eventuell inbromsning i Kina och en allt starkare krona som minskar exportföretagens vinster.

Flera verkstadsbolag pekas ut som vinnare framför allt de som drar nytta av tillväxtländerna. Själv har jag lagt till ABB i portföljen.

Ericsson har som sagt piggnat till, kanske kan bolaget överraska i rätt riktning.

Värmepumpen är avisad och fungerar igen, nu är det vårt platta garagetak som behöver ett tag med spaden.

6 kommentarer:

Padde sa...

Hej,

Och välkommen tillbaka efter semestern. Jag är också lite sugen på ABB vad tror aktien kan tänkas dela ut i vår?

finansmamman sa...

Tack. Jag tror utdelningen kommer att minst ligga på samma som föregående år.

Anonym sa...

Dödligt ointressanta placeringar...säkert men skriv hellre om hur grannes barn skriker i trappen

Spartacus sa...

Jag håller också tummarna för ABB. Utdelningen tror jag kan hamna på 4 kr med lite tur... :)

nina sa...

Roligt att du bloggar igen och att du hade skön semester! jag har också varit lite sugen på Getinge, men inte slagit till ännu. Undrar hur mkt bolaget påverkas om det blir problem i Kina???

finansmamman sa...

Tack för kommentarer.

Nina, Kina är än så länge en ganska liten marknad för Getinge, bolaget påverkas mer av USA och Europa.