20 oktober 2008

Bra start på veckan

Den här veckan börjar bra med Ericssons rapport som är över förväntan, det behövs lite positiva tongångar och det är skönt att se att allt inte är nattsvart. Omsättningen steg till 49,2 miljarder kronor, förväntat var 45,7 miljarder, rörelseresultatet ökade till 5,7 miljarder kronor för tredje kvartalet, motsvarande period förra året 5,6 miljarder, inte illa.

Snabbt blir man påmind om att finanskrisen inte är över, idag presenteras regeringens stabilitetsplan, ett paket på 1500 miljarder som ska stötta banker och bolåneinstitut och lugna finansmarknaden. Liknande räddningspaket har gjorts i andra länder och fler är på gång. Nu måste alla åtgärder få verka.

I veckan ska jag se över mina vinster och förluster, och vad som kan kvittas bort. En del bolag har försvunnit från börsen och jag har fått kontanter istället, det räknas som försäljning, i mitt fall blir det vinster, men i år finns säkert en del förluster att plocka fram.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är viktigt att påpeka att nettovinsten för tredje kvartalet blev 2,8 (4,0) miljarder vilket är en minskning med 28%, eller 7,4 (16,2) miljarder för de första 9 månader, och där är minskningen 54%.

Är det inte oroande att vinsten har fallit med 54% medan omsättningen steg med 6%?

finansmamman sa...

Jag håller med dig, visst är det oroande.