7 oktober 2008

Drabbad av finanskrisen

Sent på eftermiddagen igår tog jag mod till mig och köpte i Xact Bullfonden, fick betala 93,10. Jag hoppas på rekyl uppåt och kommer att vara snabb att sälja för börsen lär nog fortsätta nedåt igen.

Nu har även jag blivit påverkad av den isländska ekonomin genom att vara aktieägare i Intrum Justitia. Aktiekursen dök igår när de isländska bankerna börsstoppades, banken Landsbanki är största ägare i Intrum med 11,5 % av kapitalet. Jag antar att det var därför kursen dök, annars är det ett bolag som borde gå bra nu när inkassoärendena ökar lavinartat.

Efter de isländska bankernas framfart är jag inte förvånad över vad som händer nu, de har ju gått ut väldigt hårt och man har undrat hur länge det kan hålla. En riktig röra verkar det vara, islänningarna har köpt in sig i många nordiska företag bl.a. Sampo som nu ser ut att få en ny ägare. Många är vi som blir påverkade på ett eller annat sätt av Islands kris.

Inga kommentarer: