12 mars 2010

Ökar i Kungsleden

Jag har Skagen Global i min ppm-portfölj. Nu lämnar den topprankade och hyllade fondförvaltaren Filip Weintraub Skagen Fonder för att istället starta en egen fond. Det här väcker förstås tankar om fonden kommer att fortsätta ge samma fina avkastning som tidigare.

Kristian Falnes som förvaltar Skagen Vekst kommer nu att ta över ansvaret för Skagen Global, även han topprankad förvaltare, så det behöver ju inte alls bli sämre.

Det är inte aktuellt att byta fond för mig just nu, jag avvaktar, det lär dröja innan man ser någon förändring. Men bytet av fondförvaltare får mig ändå att hålla ett extra öga på fonden för eventuell omplacering.

Jag har fyllt på mitt innehav i Kungsleden. Fastighetsaktier är inte i ropet, just därför passar jag på att handla. Kungsleden har en stark balansräkning och ger dessutom en direkavkastning på hela 7 procent vilket ger 3,75 kronor i utdelning, inte så dumt.

Det har varit en ganska bra börsvecka med en del höjda riktkurser av analytiker. Så här i utdelningstider tror jag börsen kan gå bra, det driver på en hel del. Överlag positiv statistik hjälper också förstås.

Men det finns fortfarande en del orosmoln, bakom hörnet lurar pigs-länderna och vad händer när de finanspolitiska stimulansåtgärderna börjar dras tillbaka?

Nej, nu ska jag inte låta alltför pessimistisk, jag tycker ändå det positiva överväger. Sen är ju våren på gång...

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har under en tid nu varit intresserad av att ta in Kungsleden i min portfölj men är lite fundersam på det höga P/E-talet. Hur tolkar du ett P/E-tal på ca 29 för Kungsleden?

Per Penning sa...

Wihlborgs ter sig inte intressant?

Bea sa...

Pigs-länderna??

Anonym sa...

PIGE =
Portugal
Italien
Grekland
Spanien

Frågvis sa...

"...en ganska bra börsvecka med en många höjda riktkurser"

Kommer de höjda riktkurserna från aktieanalytiker, eller vilka riktkurser är det du menar?

Hur påverkar riktkurser ditt agerande i dina aktier resp dina ev. övervägande om nya köp eller påfyllnad?

finansmamman sa...

Till Anonym:
Ibland kan ett högt p/e-tal för mig vara en indikering på att det finns höga förväntningar på bolaget.

Per Penning:
Jo, absolut,jag har en liten post där också, men i det här fallet valde jag att öka på innehavet i Kungsleden.

Bea:
Piigs står för Portugal,Irland,Italen,Grekland och Spanien. Gemensamma nämnaren är mer eller mindre ekonomiska problem.

Frågvis:
Tack för påpekandet, jag har förtydligat inlägget.
Det är sällan jag går in och köper när riktkursen höjs, det kan ofta vara för sent. Jag säljer inte heller eftersom kursen kan få ett lyft. Har jag redan aktien så blir jag förstås glad för en höjd riktkurs.

Anonym sa...

Betyder det här att du har fått tillbaka förtroendet för Kungsledens ledning? Förutsätter att svaret är ja, vad är det som gör de bättre nu. Nyfiken.

finansmamman sa...

Anonym:

Många har rätt till en andra chans samtidigt som jag tycker de har en lockande utdelningspolicy.