31 mars 2010

Dags att sortera avräkningsnotor

Ericsson har fått en stororder från Kina på 13 miljarder kronor. Idag presenterar man sin andra stororder, denna gång från indiska operatören Bharti Airtel som ska utöka sitt nät. Ordern är värd 9,5 miljarder kronor.

En lyckosam vecka för Ericsson kan man säga och det här bådar gott för aktiekursen som nu rör sig uppåt. Dessa storordrar kom också mycket lägligt för min minilong i Ericsson som nu går åt rätt håll.

Annars är det stiltje på börsen, kanske inte så konstigt med tanke på den börsuppgång som varit. Påskveckan gör säkert sitt till, aktiviteten avtar. Själv jobbar jag med deklarationen som jag vill ha överstökad så fort som möjligt.

Jag tycker att det är smidigt att e-deklarera, men när det kommer till värdepapper får man se upp med uträkningen. Det är lätt att trycka på knappen för schablonbeskattning, men många gånger kan det löna sig att göra en egen uträkning enligt genomsnittsmetoden.

Aktiespararna har en utmärkt deklarationsbilaga som jag brukar använda mig utav. Där finns många tips och en historik över bolag som genomfört splittar, nyemissioner osv. som gör det lättare att räkna ut skatten.

Idag har jag fått ett rött kuvert från Collectum som innehåller uppgifter om min tjänstepension, det ska jag titta lite närmare på efter påsk.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej !!

Nu har jag gjort en mer grundlig genomgång av bolagens siffror och prognoser som ges för dem.
De jag verkligen fastnat för och också köpt in mig i är:

Mina första val blir:
Aarhus, Aros Q, Alltele, Bahnhof (trots högt P/E nu), 3L, Micro systemation,Tretti.se, Wesc.

Men även Sigma, Biogaia (dock högt p/e), Formpipe, Dibs, Vitrolife

Och även mitt kära "Connecta", som dessutom har en stark historik bakom sig dvs har varit upp till bevis många gånger redan.

Har du kommentarer ????

Varma hälsningar Karin

Agneta Loughran sa...

Hej, Vad har hänt med Axfood. För en tid sedan skrev du positivt om den vist du gjort med aktien strax innan utdelningen. Sålde du den sedan eller följde du med i fallet?
Hälsningar,
Agneta

finansmamman sa...

Hej Karin,
Intressant med dina val, jag ska följa dem framöver, kanske jag också köper in mig i någon.
Lycka till!

finansmamman sa...

Hej Agneta,

Jag har mina Axfood kvar. Efter utdelningen är det vanligt att aktien går ned men den kommer säkert igen.