7 oktober 2010

Behåller BioGaia trots osäkert regelverk

Så har vi fått en ny finansmarknadsminister, Peter Norman. Med ett förflutet i finansbranschen är det rätt man på rätt plats enligt marknadskommentarerna.

Att han inte har någon partipolitisk erfarenhet är av underordnad betydelse, tvärtom tror jag det är viktigare med gedigna kunskaper från arbetslivet i finansvärlden.

Veckans Affärer tar idag upp BioGaia och Probi och rekommenderar sälj. Anledningen är hög värdering av bolagen och en osäkerhet runt de nya regler som ska komma att gälla runt probiotika i Europa.

Allt fler produkter innehållande probiotika dyker upp i hyllorna, de flesta med påstådda hälsoeffekter. Nu ska produkterna godkännas av EFSA, European Food Safety Authority, en nödvändighet för att inte vilseleda oss konsumenter.

Branschen anser att regelverket är otydligt med för hårt ställda krav. Hittills har tre produkter fått avslag på sina ansökningar, BioGaias tuggummi, Probis juice Proviva och en produkt från Valio.

Probiotikabolagen avvaktar nu tydligare regler innan nya ansökningar till EFSA görs. Under tiden gäller övergångsregler, företagen får på eget ansvar marknadsföra produkterna med påstådda hälsoeffekter. Läs hela artikel här.

Ja, att ett regelverk är på gång är ingen nyhet, däremot är bolagen försiktiga att prata om det, av förståeliga skäl kanske.

Jag behåller mina aktier i BioGaia, men köper inte fler, jag tror att det bästa kan vara taget just nu. I den mån det går ska jag följa utvecklingen vad gäller godkännande av produkter.

Alliance Oil ökar oljeproduktionen, positiva nyheter och aktien är upp idag, den har ju annars stått stilla rätt länge. Det höjda oljepriset gör också sitt till.

Jag missade kanelbullens dag i måndags, jag tar igen den idag, regnigt och grått ute och det passar fint att baka. Det går ju bra att ha koll på börsen under tiden degen jäser.

3 kommentarer:

Padde (torgen läsare av din eminenta blogg) sa...

Hej tänkte fråga dig vad du tror om fastighetsaktien Catena? 13/10 har dem en extra utdelning på 26 kr/aktien vilket ger en direktavkastning på 15% vid nuvarande kurs. Det här är en aktie där Peab gick in som storägare i för ett tag sedan. Känner mig lite kluven kanonfin utdelning sen undrar man vad Peab har i kikaren.

nina sa...

Vilken härlig kommentar: att ha koll på börsen medan degen jäser. Jag säger bara: kvinnor kan multi-tasking! Heja dig!/ Nina

finansmamman sa...

Hej Padde,
Jag har inte följt Catena närmare, men vad jag förstår ska bolaget ändra fokus, förutsättningar ska utredas för avyttring av vissa fastigheter medan de mest intressanta fastigheterna, (handelsfastigheter) ska behållas och utvecklas. Målet är att ge aktieägarna en långsiktig bra totalavkastning.

Nina,
Bullarna blev goda och snart är de slut.