20 oktober 2010

Flyttar fokus till Stockholm Open

Getinge redovisade en ökad vinst det tredje kvartalet, resultatet före skatt blev 685 miljoner kronor, att jämföra med fjolårets siffra 572 miljoner kronor, en ökning med cirka 20 procent.

Nu hjälpte inte dessa fina siffror aktiekursen då omsättning och orderingång inte levde upp till förväntningarna, här visar bolaget upp en minskning.

Återhämtningen i den nordamerikanska marknaden förbättras, om än i måttlig takt, i Europa däremot är man lite mer återhållsam med nyinvesteringar. Getinge håller dock fast vid sin prognos för 2010 och bolaget räknar med ökad tillväxt nästa år.

Jag behåller min aktier, placeringen i Getinge har hittills varit mycket bra och jag fortsätter att tro på bolaget, även om jag inte tror på några snabba kurslyft. Getinge ingår i min långsiktiga portfölj. Just nu är hälsovårdssektorn inte speciellt het, men det kan svänga snabbt.

Idag blir det inte så mycket börs för mig, istället blir det en heldag i Kungliga Tennishallen med Stockholm Open. Jag hoppas på några riktigt bra matcher.

2 kommentarer:

Åsa sa...

Hej! Du nämnde Ironroad i detta inlägget http://finansmamman.blogspot.com/2010/04/potential-i-ironroad.html har du tittat mer på dem? Jag tycker att de poppar upp lite här o var nu så jag är nyfiken på din åsikt och magkänsla? Tack!

finansmamman sa...

Hej Åsa,
Jag har inte detaljstuderat bolaget, men följer utvecklingen, min uppfattning är ungefär som tidigare.
Men visst syns de lite mer, då kan också affärerna ta fart. Själv avvaktar jag.