18 oktober 2010

Jag har två nyemissioner att ta ställning till i Hexbolagen

Helgen försvann i ett nafs, den har mest handlat om tennis, men jag har även hunnit med en långpromenad i det fina höstvädret. Det är bäst att passa på, det verkar vara slut på den varan nu, här har det till och med kommit lite snöblandat regn och det är dags att tänka på vinterdäck.

Idag får elektronikbolaget Note lite extra draghjälp av tidningen Börsveckan som sätter en köprekommendation på aktien. Jag köpte aktier i Note tidigare i år, en chansning, jag ser bolaget som ett eventuellt turnaround case.

Jag tror inte på en snabb vändning, men med nya friska pengar från nyemissionen, fortsatt omstruktureringsarbete och fortsatt konjunkturuppgång har jag förhoppningar om att bolaget ska kunna vända till vinst.

Rapporten kommer på torsdag, spännande, då får man en första fingervisning om bolaget är på rätt väg. Aktien är upp idag med ca 5 procent.

Gummiföretaget Hexpol är i köptagen, idag meddelar bolaget att man köper, den amerikanska gummiproducenten Excel Polymers för 1,4 miljarder kronor. Förvärvet stärker Hexpols ställning som underleverantör inom fordonsindustrin och förväntas bidra positivt till resultatet.

Hexpol planerar samtidigt för en nyemission på cirka 550 miljoner kronor, den kommer förmodligen att genomföras under första kvartalet nästa år enligt vd Georg Brunstam.

Hur villkoren kommer att se ut återstår att se, men marknaden tycks gilla affären, aktien är upp idag med närmare 8 procent. Nu har jag två nyemissioner att ställning till framöver, Hexagon och Hexpol, villkoren avgör om jag ska vara med eller inte.

Hexpol har jag för övrigt fått av Hexagon som knoppade av bolaget för ett par år sedan, inte så dumt, aktien är intressant.

Så var det dags för bonusfest igen, på Wall Street är finanskrisen som bortblåst och bonussumman är högre än någonsin som betalas ut, tillbaka till ruta ett alltså, allt tycks vara glömt.

2 kommentarer:

Gustav sa...

Börsveckan rekar även köp på Dibs som är ett väldigt spännande bolag på frammarsch.

finansmamman sa...

Jag håller med, Dibs är ett mycket intressant tillväxtbolag.