24 maj 2012

Säljer BioGaia och Nokia

Berg- och dalbanan fortsätter på börsen, ingenting för den med svaga nerver, då är det lätt att ge upp. Men jag tror på långsiktighet, det har gett mig bäst avkastning genom åren.

Naturligtvis måste man följa med vad som händer i världen och kunna ompröva sina investeringar, men samtidigt hålla huvudet kallt när det svänger på börsen, många gånger är det då de bästa affärerna kan göras, när det ser som mörkast ut.

Det har smugit sig in ett kortsiktigt tänk när det gäller aktieaffärer, det är mycket fokus på kvartalsrapporter och ett starkare flockbeteende, affärstidningarna köper och säljer i sina korta portföljer och det är lätt att haka på trenden.

Vilken investeringsstrategi  man väljer är naturligtvis upp till var och en, det ska kännas bekvämt och visst är roligt att göra kortare placeringar också. Jag försöker hålla mig till kombinationen långsiktig till 90 procent och 10 procent till korta affärer, den passar mig.

Jag hoppas på ett lyft av Hexagonaktien då Kina aviserat ökade investeringar i infrastruktur och nya krediter till järnvägen, något som borde gynna Hexagon.

Jag har beslutat att sälja av en del av mina BioGaia aktier, inte alla, jag vill fortfarande vara med på tåget. En bra vinst som jag söker kvittning till och väljer att sälja Nokia som visar förlust. Det är möjligt att jag går in igen i Nokia om jag ser en tendens till vändning, men det brådskar inte.

Nu ska gräsmattan klippas.

5 kommentarer:

nisse sa...

Du höll i alltför länge innan du övergav Nokia.Läste i en tidning att dom funderar på att överge windows,och börja använda android som operativsystem.Det skulle innebära att utbudet av appar till deras telefoner skulle öka.Om dom sen kunde ta fram en snyggt designad telefon och byta VD,skulle även jag börja fundera på att köpa.

Signs sa...

ja, kortsiktighet och flock beteende är tufft att hantera. Det paradoxala till är att till skillnad från andra jobb där det handlar om att utföra och genomföra varje dag så handlar framgångsrikt investerande om att i långa perioder klara av att göra ingenting. Ja, ingenting är väl att dra det till sin spets, givetvis bevaka, lära sig, samla kunskap men samtidigt försöka undvika att falla för trycket och genomföra transaktioner hela tiden. Att göra "ingenting" är mkt svårare än det låter...

mfdl80 sa...

Bra att du lämnade Nokia!

Trevlig helg!

finansmamman sa...

Nisse och mfdl,
Ja, vi får vänta på en vändning.

Signs,
Håller med, det är svårt att inte dras med i flocken.
Mycket tid går åt till att informera sig om bolagen och sen vara tålmodig, en strategi som brukar ge utdelning.

finansmamman sa...

Och trevlig helg!