11 december 2012

Tror på börsuppgång

Börsen fortsätter sin stigande trend och allt fler spår börsuppgång nästa år. Jag tror också på uppgång, flera indikatorer pekar åt rätt håll, men säker kan naturligtvis ingen vara. Många tycks ändå tvivla och fortsätter att köpa räntefonder och vill helst ha ppm-pengarna på ett bankkonto.

Risken finns att många missar tåget, börsen har stigit nu sen i somras. Det är klart att den varselvåg med tillhörande svarta rubriker skrämmer, men man måste lyfta blicken framåt.

Det råder förstås delade meningar, världen börjar sakta men säkert få ordning på sina ekonomier, andra menar att vi går en kaosartad tid till mötes.

Enligt en undersökning gjord av SBAB visade det sig att många vill ha möjlighet att placera sina ppm-pengar på ett sparkonto.

Det visar också på tvivel om framtiden, men jag tror också att en del är trötta på alla skriverier om ppm, rådgivare som ringer och återkommande uppmaningar om att byta fonder, det är stressande för många.

Det är lätt att glömma att långt ifrån alla är intresserade av placeringar i aktier och fonder. I det läget kanske det skulle kännas skönt att kunna placera ppm-pengarna på ett konto.

G5 Entertainment börjar närma sig kursrekord, uppgången har varit fin på sistone. Jultider betyder ökad försäljning av spel, antalet nedladdningar brukar öka markant. Det ska bli intressant att ta del av försäljningssiffrorna vid nästa rapporttillfälle. Jag behåller mina aktier tills vidare.

I eftermiddag fortsätter julklappsjakten, jag hoppas vara klar snart.

2 kommentarer:

nisse sa...

Håller med om att den globala konjuktur klockan står på kl7.
Vilket skulle innebära köpläge för aktier.

finansmamman sa...

Jag tycker nog att klockan passerat sju, köpläge alltså.