4 december 2012

Undviker investeringar i klädbranschen just nu

Catenas detaljplan har fått godkänt i kommunstyrelsen och är nu ett steg närmare byggstart, Men riktigt grönt ljus är det ännu inte, ärendet ska först behandlas i kommunfullmäktige i december, men det ska nog gå vägen. Sen hoppas jag att ingen kommer på tanken att överklaga, då kan det dra ut på tiden.

Det är dags att börja tänka på julklappar, jag har just kommit hem från en första köprunda. Det var ganska lugnt i butikerna, en aning för lugnt tyckte personalen på H&M, liknande tankar fanns på MQ och Kapp-Ahl som tyckte julhandeln hittills varit dålig.

Kanske är det för tidigt, men klädhandeln har minskat under hösten, det ser vi inte minst på rapporterna, även H&M backar som annars brukar vara en pålitlig aktie. Jag undviker placering i klädbranschen just nu, jag tror den går en jobbig tid till mötes.

Däremot tror jag på uppsving för Hemtex, bolaget går visserligen fortfarande med förlust men kundtillströmningen ser det inte ut att vara något fel på, det har jag noterat under hösten och idag var det full fart i butiken.

Jag tror bolaget sakta vänder, men det tar tid att reparera skadorna. Jag kan bara gå till mig själv, jag tittar fortfarande efter reaskyltar, men de blir allt mer sällsynta.

Nu kan man ju givetvis inte bara gå efter hur det ser ut i butiken, men det ger en liten indikation, som vanligt gäller det att studera bolaget närmare vid en eventuell investering. Själv har jag inga planer på att investera i Hemtex.

Storaffären Gambro/Baxter ser ut att gå i lås och Investoraktien stiger idag, baksidan är att ytterligare ett fint bolag försvinner från Sverige, synd.

2 kommentarer:

mojo sa...

Hej mojo här :)
Läste placeringsguiden om Bure och Micronic Mydata som kommer att komma med en fin kvartalsrapport - har sålt mitt innehav av dem , tror du på ide att gå in igen ?
Sedan har jag läst en del om Ryssar :) ...blir fler o fler "medelrika" där o dessutom utan skulder till skillnad mot oss svenskar nåväl de kommer att konsumera osv . Vad/hur tänker du ikring Oriflame ...har ju tappat en del - köpa ?

finansmamman sa...

Hej,
Oriflame är ingen aktie jag skulle gå in i, tror de kan få fortsatt jobbigt i Ryssland. Bure däremot sitter på en stor kassa, där finns potential.