30 november 2007

Bra vinst på Ericsson

Mina Ericsson jag köpte i förrgår för 14,85 kr, sålde jag idag för 16 kr, lite bättre än vad jag hoppats på. Kanske hjälpte ordern från Indien till. Börsen är pigg idag, och det mesta har återhämtat sig.

Lite funderingar har jag runt Intrum Justitia, som förlorat sin licens för att driva inkassoverksamhet i Norge, hur kan man låta det hända? Om nu verksamhet är felfri i dagsläget, som man själva säger, är det lite märkligt att licensen dras in av norska finansinspektionen. Det är inte första gången Intrum Justitia är ute i blåsväder i Norge, år 2005 hade man också dålig ordning på datasystemen. Den norska verksamheten utgör endast 3,6 % av bolagets omsättningen, kanske man inte påverkas nämnvärt, men det låter ändå inte bra att man missköter sig i Norge. Kursen går trots allt upp idag...

Det ser ut som det blir en trevlig avslutning på börsveckan.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Liten fundering om korta affärer: 8% är förvisso ingen dålig vinst (om jag räknar rätt), men du har inte funderat på warranter istället? Borde ge betydligt bättre hävstång om du nu vill "riska" lite när du handlar snabbt?

finansmamman sa...

Har handlat lite med optioner och warranter tidigare, men kommit tillbaka till "vanliga" aktier igen. Men du har rätt, jag borde nog försöka med warranter igen.