5 november 2007

Getinge expanderar

Det blev som sagt inte så mycket tid vid datorn förra veckan, det får jag ta igen den här veckan.

Nu på morgonen kommer en hel del positiva nyheter, det mest intressanta för mig är Getinges förvärv av Boston Scientifics två divisioner, Cardiac och Vascular Surgery, prislappen ligger på närmare 4,8 miljarder, och man får nu möjlighet att växa i Nordamerika, som man önskar. Getinge siktar på att bli världsledande leverantör av medicinteknisk utrustning och instrument inom hjärtkirurgi, och då passar dessa förvärv fint, bolagen uppges dessutom vara mycket lönsamma. Aktien stiger idag och det tror jag den kan fortsätta att göra. En bra aktie att äga, även i orostider.

Bilia har idag fått en köprekommedation av Börsveckan, som tycker aktien är en bra långsiktig placering, och har en generös direktavkastning, vidare ser man möjligheter till uppköp. Jag behåller mina aktier, jag tror det kan hända något framöver, många insiders har handlat.

Noterar till sist att Kungsleden är utsedd till dagens aktie hos Privata Affärer.

Inga kommentarer: