13 oktober 2011

Äntligen är Vitec på tapeten

Första morgonen med frost, frisk och härlig luft, men kallt om händerna. Det är bara att inse att hösten är här på riktigt och fram med handskarna.

Det nischade programvarubolaget Vitec får en köprekommendation av Veckans Affärer idag.

Va anser att bolaget är värt lite mer uppmärksamhet och tror att aktien med sina repetitiva inkomster och nischade strategi kan bli en vinnare på börsen.

Jag håller med. Aktien är upp lite idag efter att ha parkerat sig runt 55 kr sen en tid tillbaka. Jag har noterat att omsättningen i aktien fortfarande är ganska låg, trots flytten till OMX. Hoppas på ökad handel i aktien. Läs gärna vad jag skrivit tidigare om Vitec.

Avanza visar upp en fin rapport, för det tredje kvartalet redovisas en vinst efter skatt på 88 miljoner kronor, att jämföra med fjolårets siffra på 61 miljoner kronor.

Antal konton visar på en ökning från 387 500 till 403 500 den sista september, nya produkter är på gång och pensionssparande är ett område som har stor potential.

Nicklas Storåkers lämnar nu Avanza, som avgående vd måste det kännas skönt att kunna lämna bolaget med flaggan i topp. Aktien tillhör dagens vinnare.

Till sist några ord om soffliggarfonden, Ap7Såfa. Fonden är försedd med hävstång, utmärkt i goda tider men desto sämre i bistrare klimat. Jag undrar hur många soffliggare som är medvetna om den riskfyllda strategin?

Som icke-väljare tror jag att man förväntar sig en måttlig avkastning till rimlig risk. Men nu ska man inte förkasta Ap7Såfa, den kan ge en fantastisk avkastning i goda tider, men det är viktigt att förstå konsekvenserna av en hävstång.

2 kommentarer:

kristina sa...

Hej! Vilka PPM fonder borde man ha just nu, tro?

finansmamman sa...

Hej, ja, det är inte lätt att veta. Jag har inte gjort några större förändringar annat än att jag lagt till en räntefond i våras.