28 oktober 2011

Traveas, en spännande krydda

Nokia har visat upp sina nya mobiler i veckan, överlag tycks de ha fått goda recensioner. Två nya smartphones med Windows Phone och fyra enklare och billigare modeller riktade mot tillväxtmarknader.

Enligt IDG menar telekomanalytiker att det är just de enklare mobilerna som anses ha en mycket stor potential, marknaden är enorm.

Nokia själva har gjort användarundersökningar i Indien, Kina, Kenya och Mexico och utifrån dessa räknar bolaget med en potential på en miljard nya användare. Det låter fantastiskt om det skulle slå in.

Mobilerna ska nu ut på marknaden så fort som möjligt, spännande att se hur de kommer att tas emot av kunderna. Aktiekursen tickar sakta uppåt, jag behåller mina Nokia.

Traveas är ett litet bolag noterat på Aktietorget som jag nämnt tidigare. Bolaget har lanserat tjänsten TravelPlanner som ger resenären resplanen direkt i mobilen. Flera resebyråer i Europa erbjuder tjänsten.

Konceptet kan även appliceras på andra områden. Sen en tid tillbaka har Traveas avtal med Svenska Golfförbundet och har även i dagarna slutit avtal med andra idrotter. Här använder man sig av sin egenutvecklade plattform Email Composer som varit en stor succé.

Traveas har gått som en raket på börsen de senaste dagarna, över 100 procent. Jag betraktar bolaget som en krydda, man måste också vara medveten om att det inte är uteslutet att bolaget behöver tillskott i kassan i framtiden. Men det är ett spännande bolag med potential. Läs mina tidigare inlägg om Traveas.

Ja, så är det fredag igen, veckorna går fort och snart är det jul. Det upptäckte jag hos Ikea som hade hela julsortimentet på plats. Mina bokhyllor är nu monterade.

Trevlig Helg!

Inga kommentarer: