5 oktober 2011

Skor sig på vår pensionsångest

Det har blåst runt pensionsbolagen den senaste tiden. Skandia Liv har i annonser visat på historik som talar om 7 procents genomsnittlig återbäringsränta de senaste 15 åren. Hur avkastningen kommer att se ut i framtiden däremot det kan ju ingen veta, inte ens Skandia Liv.

Jag har själv Skandia Liv och är nöjd med förvaltningen, trots de skandaler som varit. Bolaget har klarat sig igenom åtskilliga kriser och inte hamnat i knipan att sälja billigt och köpa dyrt som några bolag har råkat ut för. Än så länge, är kanske bäst att tillägga.

Däremot kunde informationen vara bättre, nu går man ut och sänker återbäringsräntan från 5 procent till 4 procent från och med 1 oktober. Det är inte förvånande i och för sig i dessa oroliga tider, men tala gärna tydligt om det för kunderna.

Rådgivaren Söderberg & Partners rapport fick stort utrymme i media. I dagens Di pekar Skandia Livs informationschef på ett eget motiv för "rådgivaren", som mer eller mindre uppmanade till flytt från vissa pensionsbolag.

Flyttar som i sin tur bolaget kan tjäna pengar på. Riktigt eller ej, men med all uppmärksamhet runt rapporten har Söderberg & Partners säkerligen fångat in fler kunder.

Probiotikabolaget Ellen fortsätter att växa, nyligen har bolaget tecknat avtal med en distributör för Mellanöstern och Nordafrika, först ut är apoteken i Egypten.

Nu börjar rapportsäsongen, kanske drar den förbi obemärkt då fokus ligger på skuldkrisen, annars hoppas jag att inte alltför negativa rapporter kan ge en lite positivare syn på börsen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har varit intresserad av att införskaffa Ellen-aktier ett bra tag nu och ännu mer nu när du skriver om dem:)
Vet du om Ellen har någon riktkurs? Hur tror du Ellens framtid kommer se ut om ca 5 år?

Tack för en smart och rolig blogg!

finansmamman sa...

Hej,
Bevakningen av mindre bolag är ofta knapphändig. Själv har jag inte satt upp någon riktkurs för bolaget, ett första steg är att bolaget visar vinst.

Det tar relativt lång tid att lansera produkten på nya marknader, det krävs alltså gott om tålamod.

Roligt att du gillar bloggen.