7 oktober 2011

Heja Sverige!

Förr skickade Skandia Liv ut information brevledes angående förändringar i pensionsförsäkringen, när återbäringsräntan höjdes men även när den sänktes.

Tråkigt nog har man frångått den principen och valt att kommunicera på annat sätt eller inte alls.

Jag tror de flesta kunderna i Skandia Liv har förståelse för att återbäringsräntan sänks i sämre tider, men återigen, varför inte tala om det för kunderna i ett nyhetsbrev?

Då slipper vi som idag att läsa i Di att återbäringsräntan har sänkts och att vi sparare har blivit förda bakom ljuset, ingen vidare reklam för Skandia Liv. Tänk om när det gäller informationen!

Jag lyssnar ofta på P1 när jag kör bil. Häromdagen tog man upp Facebook och dess nya funktioner där mer och mer information samlas in om individen.

Vad händer om Facebook säljs, ingen kan garantera att informationen inte sprids vidare och hamnar i orätta händer. Kan olika grupper hotas och var är de upprörda röster som protesterade mot FRA-lagen?

Att vara observatör, alltså att inte skriva så mycket själv, utan mest läsa andras uppdatering var ett råd som gavs. Är det ett bra råd, vad tycker ni andra? Jag tänker på privatpersoner inte företag.

Nu är det snart helg igen och ikväll tänker jag parkera mig i soffan och titta på fotboll.

Foto:Fotoakuten

5 kommentarer:

nisse sa...

Facebook är bra när man vill hålla kontakt med vänner som bor långt bort.Men för den skull behöver man inte lämna ut hela sitt livs historia..

gunhild sa...

Bra att du tar upp problemet med inlåsta pengar i livbolagen Jag har försökt i olika forum få gehör för den dåliga respekt vi har från dem Mina pengar i gamla trygg liv blev sälda en ggr från trygg hansa för många år med mervärde för trygg hansa till trygg liv (seb) Jag har idag efter 30-år en avkastning på 6%före kostnader och skattDe garanterar en avkastning på 0,05% om jag investerade mina pengar 2008-09-01De lovade att de är förvånandsvärt snabba att vikta om Jag tackade nej och investerade dem själv och fick en avkastning på nästan 50% När jag mötte samma bankman så log han bara och hade inte tid att ta emot mig för en förklaring -Jag fattar -jag måste gå nu

Anonym sa...

Betr Facebook: det är alltid bättre att leva i det verkliga livet....

Kristina sa...

På något sätt känner jag mig alltid lurad av pensionsbolagen och deras utfästelser. Det blir aldrig så som de sagt. Pengar som jag har satt in under flera år har sjunkit under nominellt värde, det hade varit bättre om jag haft dem på eget bankkonto, även med hänsyn tagen till skattereduktion. SEB har nu lagt till en ruta på sin site, där just detta står, att pengarna kan sjunka under nominellt värde.

finansmamman sa...

Tack för kommentarer. Många gånger är det nog bättre att själv placera pengarna.