31 januari 2012

Säljer Cdon

Idag tar jag hem vinsten i Cdon, jag känner mig helt klart nöjd med uppgången som varit. Det är möjligt att det är för tidigt att sälja, det vet man ju aldrig, men jag betraktar bolaget som en krydda och passar på att ta hem vinsten.

Snart är det sportlov och då kan den lilla vinsten komma väl till pass, vi längtar alla efter skidåkning och en vecka i fjällen vore inte så dumt. Ibland måste man stanna upp och fundera vad det är man sparar till, det är lätt att glömma ibland, man måste göra något roligt för pengarna också.

NFO Drives som jag skrev om häromdagen har fått en ny order, den här gången från ICA. NFO:s frekvensomriktare ska användas i ICA:s kyllager, ett av landets största lager med en yta på 70 000 kvadratmeter.

Omriktarna ger en bättre arbetsmiljö och är energibesparande. NFO hoppas förstås att detta leder till fler order från ICA. Hur som helst så blev det ett lyft för aktien.

Europakten ser ut att gå i lås och endast två länder ställer sig utanför, England och Tjeckien. Förhoppningsvis ska budgetdisciplinen öka, men är det rätt väg att gå, att bötfälla länder som bryter mot reglerna? Vore det inte bättre att skicka en budgetkommissionär från eu, det tror jag skulle avskräcka mer, inget land vill ha en "god man".

Vilken fantastiskt fin vinterdag, strålande sol och isen har lagt sig, full med vackra iskristaller. Jag såg inte till några skrinnare, men snart ska jag ut och testa isarna.

7 kommentarer:

mfdl80 sa...

Förutsättningarna för en pakt eller för den delen en "gemensam ekonomi" är bara en utopi utformad av experimentsugna ekonomer.

EU´S länder är för olika ekonomiskt och så länge köpkraften varierar likt en korna i hagen så bör var å en sköta sitt.

Sverige gör nog dock klokt i sitt försök att "få ta del" av de beslut som pakten medför men vår inblandning bör stanna där.

Hur länge satt du på CDON då?

finansmamman sa...

Köpte in Cdon till portföljen i slutet av september.

börspappan sa...

du påminner om han i skagen fonder-han sitter i lugn och ro i stavanger och brukar köpa under semestern när dom andra sålt och sitter och grillar...

Turben sa...

Fin rapport CDON presenterade idag.
Med facit i hand skulle du legat kvar.

Men jag antar att du redan är nöjd med din vinsthemtagning.

Grattis!

Anonym sa...

ok nu börspappan så sålde hon :P var nog de som köpte som var vinnare denna ggn trots en fin uppgång sen sepetember när mammans inköp gjordes. Lyckat köp också dessutom mitt i botten.

samma visa med seamless när hon sålde så stack den. bloggen syns mitt på 1a sidan på avanza, sammanträffande? ni får dra era egna slutsatser jag drar mina.

Anonym sa...

beklagar miss av 25 procent

finansmamman sa...

Hej och tack för kommentarer.
Ja, det var synd att missa en uppgång på 25 procent, men jag ville vara på den säkra sidan, pengarna har jag omsatt i en resa. Jag får glädja mig åt den istället.