13 januari 2012

Spiltans senaste fond bra alternativ

Det är mörkt och trist ute idag, vilken vinter! Jag längtar efter snö och skidåkning, inte en enda gång har jag varit ute på längdskidor, men snön kommer nog. Barmarken söderut kanske är en fördel för skidorterna, många söker sig nog norrut för några dagars skidåkning.

It-lagringsföretaget Proact har gått bra den senaste tiden. Bolaget har sin nisch inom lagring och arkivering där Proact även levererar konsult-och supporttjänster.

Med fokus på molntjänster som växer mer och mer ser bolaget ut att vara ett intressant tillväxtbolag, jag ska syna bolaget lite närmare.

Spiltan Fonder startade i slutet på året en ny fond, Spiltan Aktiefond Investmentbolag i samarbete med Industrivärden.

Som det hörs på namnet så består portföljen av investmentbolag, de största innehaven är Investor, Industrivärden, Kinnevik och Lundbergs, därefter följer mindre innehav i en rad svenska investmentbolag som exempelvis Ratos och Latour. Förvaltningsavgiften är låg, 0,2 procent.

Det går ju bra att sätta ihop sin egen portfölj med investmentbolag för den som är intresserad av aktier, men har man inte tid och intresse kan fonden vara ett bra alternativ.

Här får man en knippe investmentbolag, som i sin tur har en hel knippe bolag i sina portföljer, tala om riskspridning.

Jag gillar investmentbolag, om det nu inte var så att jag gjorde mina egna investeringar i investmentbolag skulle jag kunna tänka mig att placera i fonden.


9 kommentarer:

nisse sa...

Kan berätta att det inte finns någon snöbrist i norra Sverige.Tillbringade nyårsafton i Borgafjäll,Snödjupet var då 120 cm däruppe.Dom hade vissa problem att hålla vägarna öppna på grund av all snö,man kan säga att snön är ojämt fördelad över landet.

börspappan sa...

fasen vad du är klok f-mamman!
jag kan också laga god mat-fast jag bjuder hellre på middag på krogen!

Anonym sa...

jag håller nog med 4020...
http://40procent20ar.blogspot.com/search?q=spiltan

//T

White Mountain Lodges sa...

Mycket bra blogg! Får man be om ett tips från dig på ett enkelt och långsiktigt (minst 21 år) sparande till min son som föddes för 2 månader sedan? Tack på förhand!

finansmamman sa...

Tack för kommentarer.

Anonym,
Jag håller med om att det är bättre att köpa aktierna själv, då får jag även utdelning på innehavet.

Linneabjörn,
Kul att du gillar bloggen.
Av princip ger jag inga tips, jag är ju ingen rådgivare. Men det är bra att tänker starta upp ett sparande till din son. Jag har själv sparat till mina barn i enskilda aktier, däribland investmentbolag.

Anonym sa...

vilka är innehaven
undrar
vetgirig

finansmamman sa...

Bland annat Ratos, MSAB, Investor och Kinnevik.

Anna Otto sa...

Coolt att läsa det här nu,FM! Ett år senare! Du är en vinnare! Man kan inte lägga till en bild men en jämförelse över foder med de lägsta avgifter visar att
Spiltan Aktiefond Investmentbolag har vuxit 25% på ett årmedans avanza zero 15%. Har du koll på hur man kan se de här fond-ifond avgifter anonym pratar om? Kan du se vilka avgifter dragits på din ivestering?

finansmamman sa...

Hej,
Du kan titta på Morningstar.se som har en bra sammanställning över avgifter.