26 januari 2012

Ta lärdom av tidigare misstag

Det var inte meningen att sitta i tv-soffan hela förmiddagen, men jag fastnade framför matchen mellan Federer och Nadal, vilken tennis!

Under tiden har börsen rört sig uppåt, Ericsson ser ut att ha stabiliserat sig idag, men det kommer säkert en del nedgraderingar från analyshusen och det är nog möjligt att kursen kan fortsätta ner.

Jag gissar att vd Hans Vestberg har det ganska hett om öronen just nu, samtidigt kan han ju knappast vara överraskad över de sura reaktionerna.

Vi har ju sett en liknande situation för inte så många år sedan, då Ericsson överraskade med en negativ rapport och fick utstå en hel del kritik för att inte vinstvarna. Ingen lärdom av detta alltså.

Själv tittar jag sällan på enstaka kvartal utan är mer långsiktig. Jag har svårt att tro att telekom- och databranschen skulle gå bakåt. Men att inte tala mer i klartext kan göra att förtroendet rubbas för Ericsson och dess vd. Eller ska vi klandra analytikerna, sätter de ribban för högt?

Det skulle även vara intressant att veta hur Investors (som är storägare i Ericsson) analytiker resonerar runt Ericsson, hur kommunicerar bolagen sinsemellan?

Nog om Ericsson. Idag glädjer jag mig åt att G5Entertainment passerat 30 kr.

7 kommentarer:

börspappan sa...

min mamma jobbade fulltid i alla år-ändå skötte hon oss och hemmet perfekt-aldrig sjukskriven, ibland hade hon hemhjälp men dom var hennes kompisar-tycker tjejer är mer värda än att bara vara hemma?
det är nog inget större fel på ericsson? eller vänd på det-dom andra är mkt mkt sämre skötta? (på 1400-talet hade stockholm 800 inregistrerade kvinnliga egna företagare!)du resonerar så klokt.

Anonym sa...

Ericsson är väl närmast pestsmittat i börskretsar endast bankrådgivna oinsatta fondsparare och blankare som ägnar sig åt detta bolag, haha

finansmamman sa...

Hej börspappan,
Du får nog förklara dig lite närmare, förstår inte vad du menar.

Anonym,
Ja, Ericsson är kanske ute i kylan nu, men jag tror de kommer igen.

Destination Miljonär sa...

Har för mig att det inte är första gången som Ericssons vinst har varit så pass låg att dom skulle ha vinstvarnat men inte gjort det.

Kan det vara 3 års sedan förra gången? Rätta mig om jag minns fel.

G5 är ett rikitg intressant bolag, ser ut som att dom har mycket att växa på!

börspappan sa...

förklaring: nu sen du kom ner på marken igen kanske du kände plikt att vara mamma ett tag-det var så jag menade....(korkat)

finansmamman sa...

Jag ser det som en förmån att kunna jobba hemifrån.

börspappan sa...

ja, hemmet har varit startpunkten för många företag- tex hos bert karlsson satt familjen hemma i källaren och gjorde en mycket populär lampskärm som domus sålde-det var plastband i olika färger....läser om tipsraden-vinner heller inte för det mesta, men att börja med enbart ettor är en bra start och sen titta alltid på 10 tidningars tips, större system ger dramatiskt större chans?