6 juni 2012

Mycket på gång i juni

Jag brukar få lägga börsen lite åt sidan den här tiden på året, mycket annat står på programmet, i veckan har studenten firats här i stan, även om jag inte har någon egen student i huset så är det andra som ska firas.

Vår badrumsrenovering sätter igång redan nästa vecka så nu blev det bråttom med alla val, hur ska det se ut egentligen? Vi hade bestämt kakel men nu börjar jag vackla, imorgon måste jag tillbaka till butiken igen för en en ny titt. Och så ska badrummet röjas ur förstås...

Det gick bara någon dag så var det dags för Kungsleden att reservera ytterligare belopp inför eventuellt fällande skattedomar och aktiekursen har backat rejält, det kanske inte ens blir en tummetott kvar.

En titt på USA-börsen visar att den är upp nästan två procent just nu, det bådar gott för en bra börsdag imorgon.

Hexagon håller kapitalmarknadsdag i USA, en presentation av vd Ola Rollén och en sammanfattning av dagen finns på bolagets hemsida. Det ser ut att tuffa på, de finansiella målen behålls och alla större geografiska områden väntas växa under det andra kvartalet 2012.

5 kommentarer:

mfdl80 sa...

Förhoppningsvis blir det en liten bättre börssommar! Det där med konst är intressant men svårt. För att tjäna cash måste man också ha en nätt liten saftig summa att gå in med från början.. Tyvärr.

Trevlig helg!

kai sa...

Hejsan o trevlig sommar därhemma i Sverige hälsningar från ett alltid varmt Filippinerna.
Du talade om studenttider och då kommer jag återigen att tänka på mitt sparande till min dotter som är 6 år och börjar i elementary klass 1 nu den 13 juni. Ja skolan börjar i Juni för försteklassarna här. Redan dyrt. Årsavgifter, böcker, uniformer etc. Jag blir kallsvettig av att tänka på collegekostnaderna senare.
Alltså, nu ska det ske. Sparandet.
Jag läser o läser om alla möjliga sätt och alternativ, ju mer jag läser desto dummare blir jag. I alla fall jag läste i dina inlägg 2009 om Avanza zero som sedan kunde placeras i en kapitalförsäkring för att slippa betala skatt. Jag har tänkt spara i MITT namn och ha henne som förmånstagare så att pengarna verkligen kommer att användas till utbildningen.
Verkar det vara ett vettigt alternativ ? och hur kommer det sig att man slipper betala skatt ?
Jag är nybliven pensionär och slipper äntligen att deklarera. Behöver jag deklarera sparandet varje år ? Hur beskattas vinsten om jag inte rör pengarna alls utan återinvesterar dem i fonden ? Hoppas du kan rätta ut en del av frågetecknen.
mvh Kai

Anonym sa...

Hejsan !

Vad är din åsikt om att äga aktier i bolag som Latour, Wallenstam mm? Där du har en väldigt stark ägarfamilj. Är det bra eller dåligt igentligen
Trevlig Helg!
Hälns. Håkan

börspappan sa...

det är märkligt vad ditt sunda förnuft räcker långt?! när jag ser ditt foto tänker jag på bohusländska fiskarbönder, gissar jag rätt? en skön sommar önskar jag.

finansmamman sa...

Till mfdl,
Idag ser det i alla fall ut att bli en bra börsdag.

Till Kai,
Vad trevligt med så långväga besökare.Det låter som skolan kommer att kosta en del.
Ja, Avanza Zero är en avgiftsfri fond. Du kan placera den i en kapitalförsäkring i ditt namn med din dotter som förmånstagare.
Istället för att betala skatt på vinst och utdelning betalar du en årlig schablonskatt. Du behöver inte deklarera affärerna i en kapitalförsäkring.
Här kan du läsa mer om kapitalförsäkring:
https://www.avanza.se/aza/ap/kapitalforsakring/kapitalforsakring.jsp
Jag tycker det låter som du har en
bra idé till sparande.
Lycka till!

Till Håkan,
Jag tycker det är bra med en stark ägarfamilj, det finns ett genuint intresse för bolaget. Ofta mycket välskötta bolag med bra ledning och stabila innehav.

Till börspappan,
Önskar dig en skön sommar också!