13 juni 2012

Tecknar Ellen

Bioteknikbolaget Ellen genomför en nyemission. Avstämningsdag har redan varit och teckningstiden har påbörjats, även handel med teckningsrätterna. Teckningstiden löper fram till 27 juni och handel med teckningsrätter till 21 juni.

Innehav av en aktie i Ellen ger rätt till en teckningsrätt. Åtta teckningsrätter ger sen rätt till teckning av en ny aktie i bolaget. teckningskursen är satt till 1,25 kronor per aktie.

Ja, det var väl inte helt oväntat att Ellen gör en nyemission, det kostar att utveckla och marknadsföra nya produkter och det är just det Ellen anger som skäl för emissionen. Bolagets finansiella ställning behöver stärkas inför lanseringen av nya produkter och för att stödja bolagets distributörer heter det.

Ellen hoppas på lansering av de nya egenutvecklade produkterna  på några europeiska marknader i slutet av 2012, i ett senare skede planeras lansering på samtliga marknader. Andra nyheter är att Ellen fått sitt produktionspatent godkänt i Japan.

Det går långsamt bättre för Ellen, kanske lossnar det i år, jag fortsätter att tro på bolaget och tecknar mig i nyemissionen, spännande med nya produkter. Men det gäller att ha tålamod och vara beredd på fler nyemissioner.

Vi har kommit lite i ordning i stugan och hoppas kunna stanna här hela sommaren, förstås med några turer till stan då och då och sen har vi våra ungdomar som ska ut på diverse äventyr...

Det blir mycket fotboll, tur det är på kvällen annars får man ingenting annat gjort. Jag ser framemot fredagens match, hoppas svenskarna kan överraska.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Undrar lite vad du säger om Avanza Zero kontra investmentbolag(Industrivärden, Investor, Latour, Creades mm)? Om man tex har Avanza Zero som ett storbolags sparande och aktiehandel i Mid och Small cap. Vad tror du om den kombinationen
Trevlig helg!
Huldra

Anonym sa...

Hej, jag funderar på ett månadsparande i aktier och att komponera en portfölj. Har du några tankar om vilken bank man ska välja i nuläget att lägga i portföljen som kommer bestå av ca 10 aktieslag. Är medelmåttligt riskbenägen, bara att köpa aktier känns ju just nu riskabelt och jag har ca 40-50% av mina besparingar i aktier, resten på sparkonto och räntefonder samt fonden Atlant stability. Jag vill en dag kunna köpa en bostad för pengarna!
Hoppas på lite hjälp av dig, gillar din inställning i din blogg och läser den ofta,
Susanna

finansmamman sa...

Till Huldra,
Jag tycket det låter som en bra idé. Det krävs dock en del jobb och intresse för att handla med mindre bolag, de är inte lika uppmärksammade och analyserade som de större bolagen, samtidigt kan detta vara inspirerande.

Till Susanna,
Det kan vara svårt att skilja ut någon speciell bank, men jag tycker att Michael Wolf har gjort ett bra jobb med Swedbank.
Roligt att du läser bloggen.