4 juni 2012

Även konst är en intressant investering

När börsen går dåligt sneglar många på alternativa placeringar som råvaror, hedgefonder, företagsobligationer, fastigheter eller kanske konst.

Konst är naturligtvis inte heller riskfritt att köpa, bubblor skapas emellanåt. Just nu känns det som bubbelvarning när Edvard Munchs "Skriet" såldes för ofattbara 107 miljoner dollar, det tycks pågå en konstboom utan dess like. Hur kan en tavla vara värd så mycket?

Men jag tycker konsten verkar följa konjunkturen, en konstkrasch på tidigt 90-tal och även under finanskrisen backade priserna. Skillnaden är att det finns fler köpare idag, handeln är mer global och i tillväxtländerna ökar intresset. Så vem vet kanske konstpriserna står sig.

Men någon konstkännare är jag inte, den branschen lämnar jag åt andra.

Det som är högaktuellt är företagsobligationer, här kommer vi säkert att få se flera olika former av produkter. Nordeas räntebevis har jag beskrivit tidigare, men det går att handla liknande produkter hos andra banker, till exempel har SEB kreditbevis i Stena med hög ränta. Kreditbevisen handlas för ett större belopp, löper på fem år och behålls tiden ut, de är alltså inte så lätta att handla med som Nordeas räntebevis.

Annars är vi småsparare än så länge hänvisade till fonder med företagsobligationer. Här finns en uppsjö med fonder att välja mellan, förvaltningsavgift tillkommer och en valutarisk finns men å andra sidan är kreditrisken mindre eftersom fonden innehåller flera olika obligationer. En fond är inte heller tidsbestämd, den går att köpa och sälja när det passar.

För en tid sen läste jag att Aktietorget skapat en handelsplats för obligationer riktade mot privatpersoner och mindre bolag. Handelsplatsen går under namnet Räntetorget. Än så länge har jag inte sett att handelsplatsen startat men jag håller utkik.

Summa summarum, ingen placering är riskfri, men visst kan det vara bra att titta närmare på alternativa placeringar när det är oroligt på börsen. Men för egen del håller jag mig till börsen även om det varit berg-och dalbana den sista tiden.

2 kommentarer:

minna sa...

jag har en hel del konst! Har faktiskt inte tänkt på att det är en investering. Men å andra sidan skulle jag aldrig kunna sälja verken...fast jag kanske skulle få ihop runt miljonen..

finansmamman sa...

Ja, det är just det, konsten vill vi njuta av. Svårt att sälja det man är fäst vid, arvegods osv.