29 augusti 2012

Köper Ratos

Har svenska folket tappat intresset för aktier? Jag tänker mest på direktägande i aktier, men även på aktiefonder. Kanske inte så konstigt med tanke på den oroliga tid som varit och inte ser det mycket bättre ut den närmaste framtiden.

Vi blir ständigt matade med negativa nyheter, finanskrisen med följande eurokris tycks aldrig ta slut. Bättre då att sätta in pengarna på ett bankkonto med hyfsad ränta eller placera kapitalet  i en företagsobligationsfond, resonerar många. Visserligen minskar möjligheterna till hög avkastning, men placeringen är inte tidskrävande och inte lika riskfylld.

Att placera i aktier är mer tidskrävande i sämre tider, det krävs större bevakning. Har man inte det rätta intresset, som en hobby, kan aktieplaceringar ha svårt att konkurrera med annat här i livet.

Det räcker med att välja fonder i ppm, placera tjänstpensionen, välja elavtal, mobilavtal, bredband osv. Lägger vi sen till arbete, familj, hålla kroppen i trim, renoveringar, facebook m.m. ja då blir det inte mycket tid över för aktieplaceringar. Om inte ett genuint intresse finns för då tror jag vi hittar tiden. Det är ju ofta när det ser som mörkast ut som de bästa affärerna kan göras.

Det är synd att inte fler intresserar sig för aktier och företagande. Därmed inte sagt att det är fel att placera pengar i företagsobligationer eller på ett bankkonto, det är alltid bra att sprida riskerna. I bistra tider är det bra att vara likvid, fina köptillfällen brukar yppa sig.

Själv vågar jag mig på att köpa till några Ratos, jag tror inte på någon snabb vändning för bolaget, men Ratos har klarat av kriser förr och jag tycker aktien är köpvärd.

På bilden en rönnsumak som blommar så fint, den är jag mäkta stolt över, tyvärr har någon, förmodligen rådjur gnuggat bort halva barken på stammen, hoppas den överlever.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Räknar du Ratos som en basaktie eller Krydda ?
Du ändrar nästan aldrig på innehavet i din basportfölj. Jag har för mig att du tex köpte Skanska men det står det inget om i listan.
Ha det bra !
Tycker nämligen att det är kul att jämnföra med min egen portfölj.

finansmamman sa...

Hej, jag räknar Ratos som en basaktie. Jag visar endast en del av mitt aktieinnehav i listan, men du har rätt om Skanska.

Anonym sa...

Det finns ett barkvax som man kan lappa ihop med om nu inte skadorna är alltför omfattande. Har använt detta på min blodapel.

Klokt att köpa Ratos, tror jag i alla fall. /G

finansmamman sa...

Tack för tipset, det ska jag testa.

Hannes sa...

Tror att det var dags att köpa Ratos nu så jag slog också till för några dagar sedan. Låt oss hoppas att det var ett bra beslut!

finansmamman sa...

Ja, det får vi hoppas.

Anonym sa...

Har själv köpt Ratos,under 60 kr känns lockande även om dom kapar utdelningen till 3 kr.

Nu har dom en kvinnlig VD vad jag förstår och nu får vi se om hon lyckas lika bra.

finansmamman sa...

Nya vd:n gör ett gott intryck, jag tror fortfarnade på Ratos även om bolaget befinner sig i en svacka just nu.