13 december 2013

Dags att börja tänka på julklappar

Nobelföreläsningen i ekonomi var inställd, synd. Istället tittade jag på Lucia på tv, det är förmodligen den enda Lucia jag kommer att se i år, jag saknar tiden och stämningen när vi föräldrar blev bjudna på luciatåg i skolan.

Candyking drar tillbaka sin notering, ja, ledningen hade nog underskattat marknadens reaktioner, men det handlar om förtroende. Det lär dröja innan vi får se Candyking på börsen.

När vi nu har ett bra börsklimat känns det som bolag ska pressas ut på börsen så snabbt som möjligt, det gäller att passa på.

Lika med nyemissioner, de duggar tätt och något bolag har till och med aviserat nyemissioner med endast någon veckas mellanrum. Inget fel i det i och för sig, så länge allting går rätt till.

Risken finns nu att börsnoteringarna kommer av sig och att en viss misstänksamhet mot nynoteringar har uppstått. De senaste åren har sällan en börsintroduktion varit en vinstlott, lika bra att vänta och se hur kursen utvecklar sig.

Det är dags att börja tänka på julklappar, i år har jag inte köpt en enda klapp på nätet, istället tänker jag ut och trängas i butikerna på stan, det hör julen till. I år finns inga önskelistor, det gör det extra svårt, det får kanske bli några böcker...

Jag brukar också lämna en julgåva till välgörande ändamål, det finns många organisationer att välja på, i år går min gåva till barncancerfonden.

Trevlig advent!

Inga kommentarer: