16 december 2013

Styrelsearvoden åter på tapeten

Det verkar inte vara något fel på julhandeln, oj, vad mycket folk, det här slår nog till och med Black Friday. Jag gav upp till slut, men ska ut i veckan igen, då räknar jag med mindre trängsel, hoppas bara det jag söker inte är slutsålt.

Di berättar idag att styrelsearvodena har ökat kraftigt de senaste åren, närmare 70 procent på tio år. Investors vd Börje Ekholm menar att man får vad man betalar för.

Det får mig att fundera över Candykings styrelseordförande Mats Janssons arvode, ja, övriga styrelseledamöter i bolaget också för den delen, är arvodet skäligt för ledningen?

Nog om Candyking, men jag tror många drar lärdom av detta och kommer att vara extra vaksamma vid börsnoteringar.

Jag är klar med skatteplaneringen innan årsskiftet, det är ju inte många vardagar kvar och det är skönt att få det undanstökat. Jag har kvittat så gott det går och har inte gjort någon större rockad i portföljen.

Kinnevik går som tåget och idag även Millicom som annonserar utökad e-handel i Afrika. Cdon har också återhämtat sig något och jag tror den resan kan fortsätta uppåt.

Det är förstås e-handeln som står i fokus, förväntningarna är skyhöga, det ska bli mycket spännande att följa utvecklingen, i första hand en rapport från julhandeln.

Kinnevik och Cdon får vara kvar i portföljen, jag skulle nog kunna tänka mig att satsa en slant på Millicom också, men i nuläget är jag ganska så fullinvesterad och genom Kinnevik får jag ändå vara med på ett hörn i Millicom.

Inga kommentarer: